Úvod > Ako vybrať elektrobicykel?

Ako vybrať elektrobicykel?

V súčasnej dobe už nie sú elektrobicykle považované za "bicykle pre nemohúce babičky", ale za bicykle pre mužov aj ženy, vhodné pre pohodlné cestovanie do práce, výlety v horskom teréne alebo pre efektívny kardio tréning. Preto je dôležité nepodceniť výber a zvoliť ten správny elektrobicykel. V našom radcovi sa tak dozviete, ako správne vybrať elektrobicykel, čo je dôležité sledovať a čo pri výbere nepodceniť.

Ako vybrať elektrobicykel?


Na začiatok si povedzme, čo je to vôbec elektrobicykel a ako funguje. Elektrobicykel je klasický bicykel, ktorý pomocou systému elektrického pohonu pomáha užívateľovi v jazde. Elektro-pohon je schopný dopĺňať silu, ktorú vynakladáte pri šliapaní. Vďaka tomu môžete ísť v porovnaní s klasickým bicyklom pohodlnejšie, jednoduchšie a bez väčšej námahy. Najväčší rozdiel spoznáte najmä pri jazde v kopcovitom teréne. Stupeň intenzity dopomoci šliapania si môžete zvoliť pomocou ovládacieho panelu umiestneného na riadidlách. Štandardne ponúkajú bicykle 3 - 5 stupňov intenzity elektrickej asistencie. Samozrejme je možné aj elektropohon úplne vypnúť a zachovať tak funkciu klasického bicykla, ale čo si budeme hovoriť, trochu sa pri tom zapotíte.
 

  Aký typ elektrobicykla zvoliť? 

Mestský elektrobicykel - Bicykel vhodný pre seniorov a pre cestovanie v meste
Mestské elektrobicykle sa vyznačujú predovšetkým monotubnou konštrukciou s nízkym nástupom, čo zaisťuje jednoduché nasadanie/zosadanie a zároveň napomáha bezpečnej jazde v mestskej prevádzke. To ocenia najmä seniori, ktorým dopomoc šliapania v kombinácii s ľahkým nasadaním uľahčia cestovanie. Rovnako tak sú mestské elektrobicykle vhodné pre všetkých, ktorí často cestujú v meste a majú radi pohodlnú jazdu. Dôležitú súčasť mestských elektrobicyklov tvorí bohaté príslušenstvo, medzi ktorým nechýbajú blatníky, svetlá či nosič. Vďaka tomu sa rozširujú možnosti využitia a Vy si tak môžete vychutnať pohodlnú jazdu či už do práce, do školy alebo na nákup do Vášho obľúbeného obchodu bez toho, aby ste dorazili udychčaní a spotení. S mestským elektrobicyklom nebolo cestovanie v meste nikdy jednoduchšie.
 

Trekingový elektrobicykel - Bicykel vhodný pre dlhšie cestovanie v miernom teréne alebo po ceste
Trekingové elektrobicykle, známe tiež ako cestovné elektrobicykle, sú akýmsi kompromisom medzi terénnym a mestským elektrobicyklom a sú vhodné najmä pre dlhšie cestovanie v miernom teréne alebo po ceste. Cestovné elektrobicykle sú často využívané pre rodinné výlety, pri ktorých chcete vyrovnať výkon slabších členov práve elektronickou dopomocou šliapania. Súčasťou týchto elektrobicyklov je aj bohatá sada doplnkov, medzi ktorými nechýbajú blatníky, nosič alebo svetlá.

V súčasnej dobe sa však trekingové elektrobicykle začali využívať hlavne pre kardio tréning. Vďaka dopomoci šliapania je možné si zvoliť takú pomoc, pri ktorej dosiahnete optimálnu tepovú frekvenciu pre spaľovanie tukov. V praxi to znamená, že v kopcoch si nastavíte vyššiu dopomoc, než pri jazde po rovine a vďaka tomu dosiahnete rovnomernejší tep. Spaľovanie tukov je potom jednoduchšie a oveľa efektívnejšie, než na klasickom bicykli bez elektronického pohonu.
 

Horský elektrobicykel - Bicykel vhodný do kopcov, terénov a hôr
Horské elektrobicykle, známe tiež ako terénne elektrobicykle, sa vyznačujú predovšetkým odolnou konštrukciou s vysokým výkonom motora, ktorý vám pomôže aj v tom najťažšom teréne. Zároveň je dôležité pri horských elektrobicykloch zachovať správne vyváženie a preto sa batérie vo väčšine prípadov nachádzajú priamo pod rámovou trubkou. Zároveň je tak aj dosiahnutý aerodinamický tvar a pekný vzhľad. Horské elektrobicykle prešli v poslednej dobe výraznými zmenami a tak je zvládanie obtiažnych horských kopcov v súčasnosti hračkou aj pre menej skúsených cyklistov.

  Batéria – jej výdrž a kapacita?

Batéria je alfa omega celého elektrobicykla. Jej typ a kapacita udáva aký má elektrobicykel dojazd, koľko ponúka dobíjacích cyklov alebo akú má celkovú životnosť. Jednotlivé parametre sú jednými z najdôležitejších parametrov a tak si ich poďme rozobrať.

Dojazd a kapacita batérie
Dojazd je jeden z najčastejšie spomínaných parametrov, ale zároveň jedna z najviac premenných hodnôt. Hlavnú príčinu hrá samotná kapacita batérie, od ktorej sa dojazd odvíja, ale tiež veľmi záleží na jazdnom štýle, teréne, hmotnosti cyklistu alebo nastavenenom stupni dopomoci šliapania. Preto nemusí byť uvedený dojazd vždy rovnaký, ale môže sa mierne odchyľovať od skutočnosti. Aj napriek tomu všetky elektrobicykle testujeme a snažíme sa tak uvádzať čo najrelevantnejšie údaje.

Orientačne môžeme dojazdy rozdeliť podľa kapacity batérie nasledovne:

  • dojazd 60-80 km – kapacita batérie 9-10Ah
  • dojazd 80-100 km – kapacita batérie 11-12Ah
  • dojazd 100-120 km – kapacita batérie 13-14Ah
  • dojazd 120 a viac km – kapacita batérie 15Ah a viac
    (Vyššia kapacita batérií sa sériovo momentálne príliš nevyrába.)

Životnosť batérie
Elektrobicykle v súčasnej dobe využívajú predovšetkým moderný typ lítiových batérií, tzv. Li-Pol, Phylion alebo Li-lon, čo sú komerčne najpoužívanejšie typy batérií. Vyznačujú sa predovšetkým dobrým pomerom medzi hmotnosťou a kapacitou, životnosťou a cenou. Štandardné napájanie týchto akumulátorov je 36V. Životnosť danej batérie sa potom odvíja od toho, akým spôsobom je používaná, ako o ňu staráme a pod. V každom prípade sa dá povedať, že životnosť batérie sa pohybuje okolo 20 000 - 30 000 najazdených km, doby používania 4 - 8 rokov alebo 800 - 1000 dobíjacích cyklov.

Ďalšie fakty o batériach na elektrobicykloch

  • nabitie batérie na 50% kapacity trvá približne 1 - 1,5 hodiny
  • nabitie batérie na 100% kapacity trvá približne 3 - 4 hodiny
  • aj pri nevyužívaní sa batéria vybíja

Ako sa o batériu starať
Aby mala batéria čo najdlhšiu životnosť, je nutné sa o ňu patrične starať. Pri lítiových batériach je dôležité, aby boli pravidelne dobíjané na maximálnu kapacitu, ideálne vždy po každej jazde. Tiež sa neodporúča často vybíjať do úplne nulovej kapacity, rovnako ako prerušované nabíjanie. Lítiovým batériám tiež neprospievajú príliš vysoké teploty, preto odporúčame zbytočne nevystavovať batérie teplotám nad 35 °C. Rovnako tak nie sú vhodné opačné teploty, teda pod 0 °C. Tieto faktory ovplyvňujú životnosť batérie, rovnako ako jej intenzita používania. Preto sa môže mnohokrát stať, že životnosť batérie je rozdielna, než je poskytnutá záruka.

Umiestnenie batérie
Umiestnenie batérie čiastočne ovplyvňuje správanie a ovládanie bicykla. Nejedná sa o príliš dôležitý parameter, ale pre vysvetlenie si to v skratke zhrnieme.

Nosičová batéria - táto batéria sa používa na mestských či trekingových elektrobicykloch, kde sa predpokladá s využitím nosiča. Nosič je dvojposchodový a tak môžete štandardne na hornú stranu umiestniť košík alebo tašku. Zároveň je s batériou jednoduchá manipulácia, čo oceníte predovšetkým pri nabíjaní.
Rámová batéria - táto batéria je umiestnená na ráme bicykla namiesto fľaše. Jedná sa z pohľadu vyváženia o najoptimálnejšie miesto, preto sa najčastejšie tento typ batérie montuje na horské elektrobicykle. Zároveň je zachovaný aerodinamický tvar a pekný dizajn.
Batéria za sedlovou tyčou - táto batéria by sa dala považovať tiež za dobre umiestnenú z pohľadu vyváženia, ale na úkor predĺženia rámu. Vďaka tomu dôjde aj k predĺženiu reťaze / šlapacej zostavy a tak je mnohokrát u elektrobicyklov iba jeden prevodník. Preto sa tento typ najčastejšie umiestňuje na skladacie elektrobicykle.

 

 

  Aký typ pohonu zvoliť?  

Motor je hlavnou hnacou silou elektrobicykla a rovnako ako batéria patrí medzi jeden z najdôležitejších parametrov, ktorý ovplyvňuje jazdné vlastnosti elektrobicykla. Rozlišujeme niekoľko základných typov motorov a to najmä s ohľadom na výkon, napätie a umiestnenie na elektrobicykli. Každý pohon má určité výhody a tak nemožno jednoznačne určiť, ktoré umiestnenie je najlepšie. Poďme si jednotlivé typy elektrického pohonu predstaviť.

Elektropohon na prednom kolese
Výhody
: nízka cena, rovnomerné rozloženie hmotnosti, vhodné do mesta
Nevýhody: vhodné len pre jazdu po cestách

Predné umiestnenie elektromotora sa využíva predovšetkým na mestských elektrobicykloch, pri ktorých sa predpokladá využitie najmä na asfaltových cestách. Výhodou predného umiestnenie je rovnomerné rozloženie hmotnosti, kedy motor vpredu vyvažuje hmotnosť akumulátora, ktorý býva najčastejšie umiestnený v zadnej časti bicykla (na nosiči). Ďalšou výhodou je jednoduchá inštalácia pohonu, vďaka čomu je aj obstarávacia cena nižšia, než u ostatných typov. Pohon na prednom kolese však prináša aj nevýhody. Najčastejšie spomínané je riziko prekĺzavania predného kolesa v klzkom či nerovnom teréne, preto sa odporúčajú predné pohony do mestskej premávky, kde je riziko prekĺzavania menšie. Hmotnosť a nápor na vidlicu tiež nie je optimálny a obľúbené "nadhodenie" predného kolesa pri prejazde nerovnosti alebo obrubníkov môže byť ťažšie. Ak však plánujete jazdenie prevažne v meste a zároveň nechcete míňať príliš veľa peňazí, elektropohon na prednom kolese je pre vás ideálny. 
 

Elektropohon na zadnom kolese
Výhody: dobrý prenos krútiaceho momentu, vhodné do mierneho terénu
Nevýhody: vyššia hmotnosť v zadnej části bicykla (nevyváženie)

Pri zadnom umiestnení elektropohonu by sa dalo povedať, že vlastnosti sú opakom predného pohonu, ktorý je popísaný vyššie. Hlavná výhoda spočíva v lepšom prenose krútiaceho momentu a tak aj v teréne nehrozí prekĺzavanie. Takisto manipulácia s predným kolesom je ľahšia, vďaka čomu obrubník alebo menšie prekážky ľahko zvládnete. Nevýhodou je však nerovnomerné vyváženie kolesa, čo vedie k väčšiemu náporu na komponenty v zadnej časti elektrobicykla a môže tak dôjsť k rýchlejšiemu opotrebovaniu niektorých častí. Avšak toto je jediná nevýhoda a tak sú v súčasnej dobe pohony na zadnom kolese najrozšírenejším typom elektromotorov. Ak plánujete jazdenie po ceste, ale zároveň aj v miernom teréne, potom je zadný elektropohon ideálnou voľbou. Najčastejšie sa tento typ elektropohonu inštaluje do horských a crossových / trekingových elektrobicyklov.
 

Elektropohon v strede bicykla
Výhody: ideálne vyváženie bicykla, vysoký efekt motoru, vhodné do náročného terénu
Nevýhody: vyššia obstarávacia cena

Elektropohon v strede bicykla je z pohľadu vyváženia a jazdných vlastnosti najoptimálnejšie umiestnenie. Vďaka tomu je dosiahnutý vysoký výkon a blesková reakcia dopomoci šlapania. Otáčky motora sú taktiež nastavené optimálne, čo vedie k úspornejšej jazde a dojazd sa tak môže predĺžiť až o 20%. Tieto motory majú však vysokú obstarávaciu cenu, čo je nevýhodou a sú tak montované predovšetkým do elektrobicyklov vyšších tried. Ako už vlastnosti motora napovedajú, tento typ je vhodný najmä pre horské elektrobicykle, s ktorými plánujete zdolávať ten najťažší terén, ale zároveň sa s ním môžete stretnúť aj u iných typov bicyklov. Elektropohon v strede bicykla je považovaný za najprepracovanejší typ elektromotora.




  Čo pri výbere neprehliadnuť? 

Výkon motora 
Bez ohľadu na to, v akej časti sa elektropohon nachádza, sa motory rozlišujú tiež podľa výkonu. Štandardne sa používajú motory s výkonom 250W, a keďže je to maximálna možná hranica, ktorá spĺňa legislatívu používania v prevádzke na pozemných komunikáciách, tak sa so silnejšími motormi príliš nestretnete. Pokiaľ má však elektrobicykel predsa len silnejší motor ako 250W (napr. 350W), tak je jeho výkon pomocou riadiacej jednotky znižovaný na požadovaných 250W, aby elektrobicykel spĺňal vyhlášku. Aká je teda výhoda silnejších motorov? Ak je výkon motora umelo znižovaný, tak má neustále rezervu a nie je toľko zaťažený, čím sa zvyšuje celková životnosť. Pri športových verziách je možnosť odomknutia tohto zníženia a je možné mimo cesty využiť tak plný výkon.

Programy jazdy:
Programové vybavenie každého elektrobicykla sa môže líšiť, spravidla však ponúka 3 - 5 programov. To, či máte na elektrobicykli 3 alebo 5 programov nie je tak dôležité, ako samotný typ pohonu, ktorý je popísaný vyššie. Všeobecne však platí, čím viac programov, tým plynulejšie je možné nastaviť dopomoc šlapania. Princíp programov spočíva v samotnej sile dopomoci šlapania, tzn., že motor pri zvolení určitého programu pomáha jazdcovi vo chvíli, keď sa oprie do pedálov.  

Správna veľkosť rámu:
Ideálna veľkosť rámu elektrobicykla sa vyberá rovnako, ako pri klasickom bicykli, teda odvodzuje sa od výšky postavy. Každý človek môže mať však odlišný typ postavy (dlhšie ruky / dlhšie nohy) a tak je ideálne bicykel vyskúšať. Ak však túto možnosť nemáte, potom možno s 90% presnosťou vybrať elektrobicykel na základe výšky. Veľkosť rámu sa tiež líši podľa typu bicykla, kde u crossových a trekingových bicyklov sa odporúčajú rámy o 1-2 palce väčšie. Celú veľkostnú tabuľku bicyklov nájdete pod týmto odkazom.  

Nosnosť elektrobicykla:
V súčasnej dobe má väčšina elektrobicyklov pomerne vysokú nosnosť a to v rozmedzí od 110 do 150 kg. Elektrobicykle Devron sú testované podľa normy CE na 120 kg, avšak v nezávislom testovaní pri používaní v súlade s návodom sa preukázalo, že sú odolné až do nosnosti 150 kg. Preto môžu elektrobicykle využívať aj ľudia majúci problém s nadváhou.

Hmotnosť elektrobicykla:
Na prvý pohľad vyzerá, že elektrobicykle sú oproti klasickým bicyklom oveľa ťažšie. Avšak nenechajte sa zmiasť. Veľkú časť hmotnosti elektrobicyklov tvorí samotná batéria, ktorá má hmotnosť okolo 4 - 5 kg, čo výrazne zvyšuje hmotnosť bicykla. Rovnako tak musíte počítať s nejakými gramami navyše pri motore, ktorý je súčasťou každého elektrobicykla. Ak by ste tieto faktory odčítali, potom sa dostanete na podobnú hmotnosť, ako pri klasickom bicykli. Štandardne sa pohybuje hmotnosť elektrobicyklov okolo 22 - 26 kg.  
 

  Navštívte naše kategórie elektrobicyklov:

Overené zákazníkmi Garancia kvality Finalista Shop roku 2015 Shop roku 2011 Záruka 5 rokov SAEC - bezpeèný nákup