Úvod > Ako vybrať činku na posilňovanie

Ako vybrať činku na posilňovanie

Jednoručné činky predstavujú základné športové náradie pre domáce aj profesionálne posilňovanie. Činka je univerzálna - precvičí všetky svalové skupiny. Povieme si, ako ju čo najlepšie vybrať.

Ako vybrať činky

Jednoručné činky

Jednoručky rozlišujeme podľa prevedenia predovšetkým na nakladacie činky a nedokladacie činky (s pevne danou hmotnosťou). Do domácej posilňovne sú vhodnejšie činky s možnosťou úpravy záťaže. Sledujte u nich priemery tŕňov, aby ste mohli kotúče prípadne pridať k posilňovaciemu stroju alebo k obojručnej osi. Činky s pevne danou záťažou sú zase ideálne pre verejné posilňovne, kluby a fittness centrá (pre skupiny cvičencov). Podľa prevedenia vyberajte:

  • Nakladacie činky - rýchla úprava hmotnosti závažia činky umožňuje veľa druhov cvičenia všetkým výkonnostným kategóriám používateľov. Pri každej činke sa uvádza rozsah jej hmotnosti (napríklad 3-18 kg). Súčasťou sady sú závažia (kotúče) s rôznou hmotnosťou, hriadele a bezpečnostné objímky. Priemer hriadeľa a otvoru kotúča musí byť vždy zhodný (napríklad 30 mm).
  • Univerzálne činky - s pevne danou hmotnosťou (od 2 do 60 kg). Výhodou je ergonomicky tvarovaná rukoväť a protišmykové vrúbkovanie. Patria tu aj Vin-Bell a Ketlebel činky v tvare zvonu alebo penová činka do vody.
  • Činky na aerobik, beh, fitbox a ďalšie športy - s pevne danou hmotnosťou (od 0,5 do 3 kg), pre efektívnejšie cvičenie. Zvyčajne sa predávajú v balení po dvoch kusoch.
  • Činkové sady - s podkategóriami chrómové, šesťhranné, oceľové, pogumované a polyuretánové činky (sú vhodné do sady).

Materiál činky

Povrchová úprava kovovej (oceľovej) činky je väčšinou chróm, plast, vinyl, a výplň kotúčov oceľ alebo cement. Lepšie ako plastové sú chrómované činky, a to aj pre domáce podmienky. Pogumovanie činky tlmí prípadný hluk a dopady. Pri výbere materiálu sa zohľadňuje aj atraktivita činky (napríklad dizajnové plastové kotúče s cementovou náplňou, žiarivo zelená neoprénová činka na aerobik a podobne).

Váha činky

Ľahšie činky sa všeobecne hodia pre ženy formujúce postavu, a ťažšie činky zase pre mužov budujúcich svalovú hmotu a zvyšujúcich svoju silu.

Ak ste začínajúci alebo stredne pokročilý športovec, bude pre vás najlepší set jednoručných činiek s maximálnym nákladom jednej činky 5 - 10 kg. Začiatočníci sa bohužiaľ často preceňujú a vysokým nákladom činiek nadmerne namáhajú chrbát, bez toho, aby precízne odcvičili celú zostavu.

Silový tréning môžete začať kedykoľvek - vyberte si u nás nakladacie posilňovacie činky, pestré lacné jednoručky pre kondičné cvičenie a aj sety obsahujúce činky a závažia.

jednoručné činky

Ako vybrať obojručnú činku

Obojručná činka vám umožní precvičiť najmä bicepsy, tricepsy, deltové a prsné svaly. Je nevyhnutnou súčasťou profesionálneho i domáceho posilňovacieho tréningu. Pre začiatočníkov je dostačujúca obojručná činka s maximálnou hmotnosťou 15 - 20 kg.

A ako vybrať obojručnú činku? Najviac žiadaný je obojručný činkový set alebo vodný posilňovací vak pre skvelý workout nielen pri vode. Obľubu získala aj všestranná fitness pomôcka, činka obojručná v tvare baseballovej pálky. Poslúži vám pri cvičení vonku i doma.

Typy obojručných činiek

  • Nakladací činkový set - umožňuje rýchlu úpravu hmotnosti závažia, napríklad v rozmedzí 3-50 kg. Obsahuje závažie (kotúče) s rôznou hmotnosťou, hriadele a bezpečnostné objímky. Priemer hriadeľa a otvoru kotúča sa musí vždy zhodovať (napríklad 30 mm). Obojručné činky si môžete zostaviť aj sami, z jednotlivo zakúpených hriadeľov, kotúčov a objímok. Pre bežné domáce vzpieranie sa najčastejšie používajú činky dlhé 160 alebo 180 cm, s priemerom 30 mm (overte rozteč stojných tyčí na vašej bench lavici). Najlepšie sú pre ne oceľové kotúče s povrchovou úpravou chróm, avšak lacnejšie a podobne odolné sú cementové kotúče v plastovom obale. Vrcholom kvality je olympijská činka.
  • Posilňovací vak s úchopmi - s pevne danou hmotnosťou, vyplnený molitanom a pieskom. Umožňuje precvičenie všetkých svalových skupín. K dispozícii je aj plniteľné vrece.
  • Vodný posilňovací vak - plní sa vodou až do udanej maximálnej hmotnosti.
  • Obojručná činka - baseballová pálka (Clubbell) - univerzálna posilňovacia pomôcka s pevne danou hmotnosťou. Vďaka kvalitnému materiálu (kovu) má veľmi dlhú životnosť.

Vyberajte činky pohodlne online

V internetovom obchode nájdete pohromade tradičné ručné činky, jednoručné aj obojručné činky, závažia a kotúče, vzpieračské tyče, činky pre deti, stojany aj všetko pre cvičenie s činkami pre ženy. Všetky cvičebné pomôcky sú zhotovené podľa najprísnejších európskych noriem. Okrem popisov vám veľa napovedia recenzie používateľov činiek, prípadne využite zákaznícky online chat. Radi vám poradíme.

nakladacie činky

Tipy pre výber hriadeľov a kotúčov

Nakladacie činky, ktorými účinne posilníte predovšetkým hornú polovicu tela, si môžete zostaviť sami, a prispôsobiť ich svojim požiadavkám. Slúži na to činkový hriadeľ, kotúče a príslušenstvo. Poďme si ich priblížiť.

Zásadné je, aby priemery kotúčov zodpovedali priemeru hriadeľa. Ak máte napríklad hriadeľ o priemere 50 mm, musia mať kotúče otvor 50 mm.

Hlavné kritériá výberu hriadeľov

  • Materiál - hriadeľ na činky sa pri cvičení veľmi namáha, preto musí byť vyrobený z akostnej nerezovej ocele. Väčšiu nosnosť ako bežné hriadele majú olympijské tyče (200, 300 i viac kg).
  • Dĺžka hriadeľa (osi, tyče) - pre bežné vzpieranie sú určené činky dlhé 160 alebo 180 cm. Pri bench presse prispôsobte činku vonkajšiemu rozostupu stojných tyčí bench lavice. Najčastejšie sa používa os 180 cm, ale v niektorých prípadoch musí byť dlhšia. U bench lavíc inSPORTline je rozostup stojných tyčí vždy uvedený. Kratší je hriadeľ na jednoručnú činku (35 alebo 40 cm). Činkové osi (vzpieračské tyče) majú v e-shope samostatnú kategóriu.
  • Priemer hriadeľa (hrúbka osi, tyče) - zvyčajne 25, 30 alebo 50 mm. V domácich posilňovniach sa väčšinou využívajú osi s hrúbkou 30 mm a v profesionálnych fitcentrách osi s hrúbkou 50 mm. Zvolenému priemeru potom musí zodpovedať výber samotných kotúčov.
  • Zakrivenie (tvar) hriadeľa (osi, tyče) - pre bicepsové vzpieranie postojačky alebo pre bench press poležiačky vyberte klasickú rovnú os bez zakrivenia. Osi so zakrivením (napríklad typu RZ) využijete pri posilňovaní tricepsov a ďalších špecifických cvikov pre jednotlivé partie.
  • Typ upevnenia kotúčov - pomocou pružinovej objímky, alebo závitom (pevnejší, ale časovo náročnejší proces, ktorý vyžaduje skrutkovanie). Prezrite si bezpečnostné objímky na tyče.

Ako vybrať kotúče na činky

Nenahraditeľným činkovým príslušenstvom je kotúč na jednoručné aj obojručné činky.

  • Typy kotúčov - k dispozícii sú pogumované kotúče na činky, univerzálne oceľové závažia aj kotúče so špeciálnou vinylovou úpravou. Vyberajte kotúče na činku s priemerom osi 25, 30 alebo 50 mm. Voliteľné sú hmotnosti a farby kotúčov. Lepším variantom než plné kotúče sú kotúče s úchopmi. Obľubu získali praktické a cenovo výhodné sady kotúčov (najžiadanejšia je sada cementových kotúčov inSPORTline CEM 2 × 1,25-15 kg). Špeciálne ERGO kotúče s vnútornými otvormi pre ruky využijete tiež samostatne ako jednoručnú alebo obojručnú činku pre posilňovanie bicepsov i tricepsov.
  • Materiál výplne - rozlišujeme oceľové a cementové kotúče. Oba typy sú veľmi odolné, avšak prednosťou cementových kotúčov v plastových obaloch je podstatne nižšia obstarávacia cena. Na účely domácich posilňovní sú úplne vyhovujúce.

Ak vám doma pribúdajú činky, závažia, kotúče a tyče, kúpte si k nim špeciálne stojany. V e-shope nájdete všetko pre cvičenie s činkami na jednom mieste.