Úvod > Aký má elektrobicykel reálny dojazd?

Aký má elektrobicykel reálny dojazd?

Aký má elektrobicykel reálny dojazd?


Pri výbere elektrobicykla sa vždy ponúka jedna zásadná otázka - ako ďaleko vlastne elektrobicykel dôjde? Dojazd na jedno nabitie je pre potenciálneho majiteľa prirodzene dôležitou informáciou. S bicyklom sa síce dá jazdiť aj bez dopomoci, ale preto si ho predsa nekupujete. Problém je v tom, že dojazd jednotlivých elektrobicyklov závisí od premenlivých faktorov, ktoré výrobca pri udávaní oficiálneho dojazdu nemôže predvídať. Oficiálny maximálny dojazd daného elektrobicykla je preto trochu ošemetným údajom, ktorý zvyčajne zohľadňuje iba parametre jazdy za ideálnych podmienok.

Na čom teda závisí reálny dojazd Vášho elektrobicykla? Okrem kapacity batérie je dôležitá hmotnosť jazdca, profil trate, po ktorej idete, miera využitia asistencie a tiež umiestnenie a druh motora. Svoju úlohu zohrávajú aj rýchlosť jazdy, počet zastavení, vonkajšia teplota, poveternostné podmienky či miera nafúknutia duše. Zamerajme sa teda na faktory, ktoré možno predvídať:

Kapacita batérie

Niekto by mal tendenciu sústrediť sa na silu motora, ale je to práve kapacita batérie, ktorá predurčuje potenciálnu dĺžku dojazdu Vášho bicykla. Sila motora sa premietne skôr na rýchlosti štartu a miere námahy pri šľapaní do kopcov. Kapacita batérie udáva dobu, počas ktorej je batéria schopná dodávať bicyklu elektrický prúd a udáva sa v ampérhodinách (Ah). Možno ju tak prirovnať k palivovej nádrži auta - čím väčšia, tým ďalej máte šancu dôjsť.

Výkon batérie sa zvyčajne meria pomocou Wh. Tento údaj jednoducho spočítate vynásobením kapacity batérie (Ah) s jej napätím (V). Oba údaje nájdete v technických špecifikáciách jedntlivých modelov bicyklov. Výkon batérie vo watthodinách je dôležitý, pretože určuje, ako ďaleko môžete na bicykli potencionálne dôjsť.

Príklad:

  1. Bicykel 1: 24 V, 20 Ah batéria = 480 Wh
  2. Bicykel 2: 48 V, 10 Ah batéria = 480 Wh
  3. Bicykel 3: 24 V, 6 Ah batéria = 144 Wh

Prvé dva bicykle majú podobnú silu a ak budú mať rovnakú záťaž a druh motora, ich výkon sa nebude príliš líšiť. Bicykel s batériou s väčšou voltážou bude lepšie zrýchľovať a vychádzať do kopca, pri tom ale spotrebuje nejakú tú energiu navyše. Tretí bicykel však rozhodne nedôjde tak ďaleko ako prvé dva.

Všeobecne platí, že spotreba elektrobicykla na rovine sa pohybuje niekde v rozmedzí 3-7 Wh/km. Počas stúpania spotreba ale rýchlo stúpa a pri sklone kopca nad 5% sa môže vyšplhať až na 15 Wh/km. To znamená, že s batériou s výkonom 500 Wh môžete teoreticky prejsť až 160 km, ale tiež napríklad len 35 km, a to bez ohľadu na hmotnosť jazdca. Orientačný prehľad dojazdu podľa náročnosti terénu a hmotnosti jazdca nájdete nižšie v tomto článku.

Hmotnosť užívateľa

Na Vašej váhe bohužiaľ záleží. Čím viac vážite, tým rýchlejšie sa bude batéria vybíjať. Na tom nič nezmeníte, ale je potrebné brať ohľad na to, že väčšina výrobcov udáva dojazdy na priemernú hmotnosť jazdca, teda okolo 70 kg. Ak vážite teda viac, počítajte skôr s nižším dojazdom.

Profil trate

Ak pôjdete celú cestu po rovinke, Váš dojazd bude výrazne vyšší, ako keď sa vydáte do kopcov. Preto sú horské elektrobicykle vybavené batériami s výrazne vyššou kapacitou. Rolu hrá tiež povrch cesty i valivý odpor pneumatík.

Spôsob využitia asistencie

Spôsob, akým používate elektrickú dopomoc v priebehu jazdy, môže značne ovplyvniť Váš konečný dojazd. Aby ste z batérie dostali maximum, odporúča sa spravidla používať najvyššie stupne asistencie len pri jazde do kopca a na rovinke tie najnižšie (poprípade asistenciu vypnúť úplne). Ak pôjdete celú cestu naplno, miniete batériu pomerne rýchlo.

Typ motora

Elektrobicykle so stredovým motorom spravidla dôjdu ďalej ako bicykle s nábojovým motorom. Bicykle so stredovým motorom sú lepšie vyvážené a zároveň plynulejšie podporujú pohyb kľuky a pedálov. Nábojové motory nájdeme najmä pri mestských bicykloch, zatiaľ čo horské bicykle sú spravidla vybavené stredovými motormi. Stredový motor je ale zároveň tou drahšou alternatívou.

Reálny dojazd

Ako už bolo spomenuté, reálny dojazd elektrobicykla závisí na mnohých faktoroch, ktoré skrátka nie je možné predvídať. Faktory, ktoré poznáme, však môžeme použiť na určenie približnej hodnoty reálneho dojazdu. Získame tak oveľa smerodatnejší údaj než dojazd určený výrobcom.

Bicykel s kapacitou batérie 360 Wh

hmotnosť jazdcarovinastredne ťažký terénnáročný terén
60 kg 90 km 60 km 45 km
70 kg 80 km 55 km 40 km
80 kg 70 km 50 km 35 km
90 kg 60 km 45 km 30 km
100 kg 55 km 35 km 25 km
120 kg 45 km 30 km 15 km

Bicykel s kapacitou batérie 400 Wh

hmotnosť jazdcarovinastredne ťažký terénnáročný terén
60 kg 95 km 70 km 50 km
70 kg 90 km 65 km 45 km
80 kg 80 km 60 km 40 km
90 kg 70 km 55 km 35 km
100 kg 65 km 45 km 30 km
120 kg 55 km 40 km 25 km

 

Bicykel s kapacitou batérie 500 Wh

hmotnosť jazdcarovinastredne ťažký terénnáročný terén
60 kg 135 km 95 km 70 km
70 kg 120 km 85 km 60 km
80 kg 110 km 75 km 55 km
90 kg 90 km 65 km 45 km
100 kg 75 km 55 km 40 km
120 kg 65 km 50 km 35 km

 

Bicykel s kapacitou batérie 630 Wh

hmotnosť jazdcarovinastredne ťažký terénnáročný terén
60 kg 160 km 115 km 85 km
70 kg 150 km 110 km 80 km
80 kg 145 km 100 km 75 km
90 kg 110 km 85 km 70 km
100 kg 105 km 70 km 55 km
120 kg 85 km 60 km 45 km

 

Rada na záver

Aby kapacita batérie nezačala postupom času slabnúť, treba sa o ňu správne starať. Najdôležitejšie je skladovať batériu na suchom a tmavom mieste v izbových teplotách (rozmedzí približne 10° C - 20° C). Batériu nikdy neskladujte vo vybitom stave, obvzvlášť ak sa ju chystáte na dlhšiu dobu nepoužívať. Ideálne je nabitie približne do 60-80% kapacity. Ak batériu mienite skladovať dlhodobejšie, pravidelne ju dobíjajte aspoň raz za mesiac, aby napätie v akumulátore nekleslo na hraničné hodnoty.

Získajte viac informácií: