Na hlavný obsah

Produkty v porovnávači

Všetko čo potrebuješ vedieť pri nákupe svojho prvého elektrobicykla. Napríklad e-bicykel českej výroby Crussis.

Všetko čo potrebuješ vedieť pri nákupe svojho prvého elektrobicykla. Napríklad e-bicykel českej výroby Crussis.
Všetko čo potrebuješ vedieť pri nákupe svojho prvého elektrobicykla. Napríklad e-bicykel českej výroby Crussis.

 

ELEKTROBICYKLE,

či už sa Ti to páči, alebo nie, sa Vďaka technologickým pokrokom ženú hrdo a nezadržateľne dopredu. Vďaka skvelo integrovaným batériám, ľahším rámom a ponuke skvelých dizajnov ich dnes od klasických bicyklov v podstate nerozoznáš. E-bicykle už v súčasnosti predstavujú efektívny, ekologický a návykovo zábavný spôsob dopravy v mestách aj v prírode. Stali sa preto skvelou voľbou pre úplne všetky vekové a výkonnostné kategórie na kratšie aj dlhšie vzdialenosti. Preto sa neprajníkom (ktorí aj tak len závidia) môžeš vysmiať do tváre. A neboj, nebude to dlho trvať a aj ich niekde na svojich elektro-potulkách čoskoro stretneš s batériovým dopingom v ráme bicykla ;-)

Ako to funguje?

Na ovládaní bicyklov s elektrickou dopomocou nie je veľmi čo riešiť. Žiadna páčka navyše, len prehľadný displej a ovládací panel, kde si ľahko navolíš stupeň asistencie. Na displeji potom zistíš, ako veľmi je baterka vybitá, aký stupeň dopomoci práve používaš, a tiež info o aktuálnej rýchlosti a prejdenej vzdialenosti. Ak potrebuješ bicykel viesť vedľa seba, často narazíš na funkciu asistencia chôdze, ktorá bicykel zľahka poháňa tak, aby si sa s ním nemusel naťahovať.

Nastavenie rýchlostného limitu

Najvyššia zákonom povolená rýchlosť elektrobicykla je 25 km/h. Preto je maximálna rýchlosť každého elektrobicykla obmedzená práve na túto hodnotu. Aj tak ti niektoré značky dovolia nastaviť si limit vlastný (aj keď to oficiálne neodporúčajú). Akurát musíš počítať s tým, že z právneho hľadiska už to potom nie je bicykel a bez príslušných povolení s ním nesmieš na verejné komunikácie.



 

Z čoho mám na výber?


MESTSKÉ ELEKTROBICYKLE

ľahké dochádzanie do práce aj skvelá vzpruha pre seniorov

Každý mestský elektrobicykel poznáš podľa nízkej rámovej trubky, ktorá uľahčuje nástup. To je kľúčové obzvlášť ak sa musíš vysporiadať s nejakými pohybovými obmedzeniami, no využiješ ho aj ak sa dennodenne pohybuješ v mestskej premávke a zosadať a nasadať musíš pomaly na každej križovatke. Bicykel si teda pochvaľujú seniori, ktorým sa s elektrickou dopomocou ľahko jazdí, aj tí, čo dochádzajú za prácou alebo na nákupy. Mestské elektrobicykle sú navyše zvyčajne vybavené blatníkmi, štandardným osvetlením a nosičom, čo je do mesta ideálne. Najlepšie sa na nich jazdí na pevnom povrchu, no nie je problém vziať ich aj na poľnú cestu.

Špeciálnou záležitosťou sú potom e-bicykle skladacie, ktoré sa ľahko zmestia do kufra auta. Majú menšie kolesá a po zložení neuveriteľne kompaktný rám. Preto sú perfektné pre tých, ktorí potrebujú jednoduchý dopravný prostriedok na presun v meste, ktorý je možné navyše ľahko a rýchlo upratať bokom.

TREKINGOVÉ ELEKTROBICYKLE 

vyraz na dlhšie výlety mestom i terénom

Obľúbené a ideálne pre všestranné využitie, trekingové (a tiež crossové) e-bicykle skvelo pôjdu po ceste a ľahšom teréne. Pretože sú ideálne pre cyklotrasy, môžeš s takýmto bicyklom ísť s rodinkou na výlet, poriadne si užiť víkendovú jazdu alebo zapracovať na kondičke. Veľkosť kolies je zvyčajne väčšia ako u mestských modelov a s dojazdom sú na tom trekingové elektrobicykle tiež lepšie. Niektoré sú od štartu vybavené nosičmi alebo blatníkmi, pravidlom to ale nie je. S trekingovým elektrobicyklom nie je problém vyraziť na dlhý výlet alebo zvoľna začať s tréningom na klasický bicykel.

HORSKÉ ELEKTROBICYKLE

žiadny kopec ťa už nezastaví

Odolný MTB rám a výkonný motor ti pomôžu vyšliapať aj ten najstrmší kopec. Pri náročnej terénnej jazde potrebuješ dobré vyváženie a vďaka tomu motor a batériu nájdeš na stredovej osi a tyči rámu. Najnovšie modely sa už dokonca môžu chváliť batériami plne integrovanými do rámu, čo okrem iného dodáva bicyklu čistý, ničím nerušený dizajn. Práve horské modely zaznamenali ten najdynamickejší vývoj a s každým novým modelom kvalita a výkon len rastú. Pre tých najväčších nadšencov je tu potom možnosť kúpiť si e-bicykel s celoodpruženým rámom!.

CELOODPRUŽENÉ ELEKTROBICYKLE

pre tých najväčších machrov

Celoodpružené e-biky sú tu na to, aby ti spríjemnili jazdu náročným terénom! Pretože majú tlmič na prednom aj zadnom kolese, dokážu sa o to lepšie prispôsobiť nerovnému terénu a skvele tak tlmiť nárazy a vibrácie za jazdy. Aj na tých najostrejších trailoch tak budeš mať svoj bicykel pod kontrolou a s ovládaním nebudeš mať žiadny problém. Silný stredový motor nesklame ani v tých najnáročnejších kopcoch a pri dlhom stúpaní ťa vždy podrží. Pokiaľ ťa bavia ťažké traily, zjazdy a často tráviš čas v prírode, je pre teba celoodpružený model ako stvorený.

 

Ako je to s dojazdom?

Z pohľadu zákazníka je dojazd tým najdôležitejším faktorom pri kúpe e-bicykla. Je to ale pravdupovediac trochu nespoľahlivý údaj, ktorý sa v reále bude líšiť v závislosti od hmotnosti cyklistov, profilu trate, stupňa asistencie, štýlu jazdy a ďalších špecifických faktorov. Preto ber uvedené hodnoty dojazdu len ako orientačné a skôr popremýšľaj o tom, kto a ako bude elektrobicykel využívať. Pre približnú predstavu o tom, ako ďaleko v rôznych situáciách dôjdeš, ponúkame nasledovné odhady reálneho dojazdu. Určujúcim údajom je výkon batérie vo watthodinách. Ak nebude takto uvedený priamo v popise, jednoducho ho vypočítaš vynásobením kapacity batérie v ampér hodinách s jej napätím (napr: 14 Ah x 36V = 504 Wh).

 

Pár slov k batériám

Bez dobrej batérie moc ďaleko nedôjdeš, a preto je tou najdrahšou súčasťou každého elektrobicykla. Záleží tiež na jej umiestnení. Pre vyváženie bicykla sú najlepšie batérie na rámovej či sedlovej trubke, obzvlášť potom ak sú priamo integrované do rámu. Ak ti záleží aj na nerušenom dizajne bicykla, integrované batérie sú jasnou voľbou. Lacnejšie a mestské modely elektrobicyklov majú batériu zabudovanú v nosiči nad zadným kolesom, čo síce nie je pre vyváženie úplne ideálne, ale zato máš batériu na dostupnom mieste a máš priestor na pripevnenie nosiča na fľašu.

Prevažná väčšina moderných elektrobicyklov používa batérie lítiové, pretože dlhšie vydržia a generujú viac energie ako ostatné batérie s rovnakou hmotnosťou. Tieto batérie však potrebujú pravidelne dobíjať, a to aj keď ich nepoužívaš, najmenej raz za mesiac. Tiež je nutné batériu dobiť po každej jazde, aj keď to bola napr. len polhodinka. Ako všetka elektronika sa musia skladovať v suchu a mimo dosahu priameho slnka. Batériu dlhodobo nevystavujte teplotám pod 0 °C a vyhýbajte sa tiež extrémnemu teplu nad 40 °C.

Ako sa líšia typy elektromotorov?

Motor je hnacou silou tvojho e-biku a jeho umiestnenie má vplyv na celkové vyváženie bicykla aj na to, ako plynule sa elektrická dopomoc pri jazde prejaví. Motor môže byť buď na stredovej osi alebo v náboji zadného či predného kolesa. Nábojové motory majú tú nevýhodu, že nie sú priamo prepojené s pedálmi, takže nereagujú na kadenciu šliapania. Na druhú stranu ale pri zapnutí asistencie motor zaberie naplno nezávisle na tom, ako veľmi sa do pedálov opieraš. Centrálnemu pohonu sa ale nábojové motory nevyrovnajú a preto začínajú byť pomaly na ústupe, zatiaľ čo stredový motor je vo vývoji elektrobicyklov jasnou cestou vpred.

Elektropohon na prednom kolese
Predné nábojové motory
sú spravidla najlacnejšie a nájdeš ich pri mestských elektrobicykloch, ktoré sa nehodia do terénu. Pretože batéria je zvyčajne pripevnená na nosiči, predný motor zaisťuje dobré vyváženie. S týmto motorom radšej jazdite len na pevnom povrchu.



Elektropohon na zadnom kolese
Motor v zadnom náboji
zaistí lepší prenos krútiaceho momentu, než motor predný, takže v teréne nebude bicykel podklzovať. Nevýhodou môže byť väčšie zaťaženie zadnej časti bicykla, pretože tam sa nachádza motor i batéria. So zadným pohonom sa stretneme najmä pri lacnejších mestských, crossových a trekingových modeloch. Trekingové elektrobicykle ale môžu mať vďaka zadnému pohonu viac prevodov. Odporúča sa skôr na rekreačné jazdenie po ceste alebo v miernejšom teréne.



Elektropohon v strede bicykla 
Stredový pohon je jednoznačne tou najlepšou voľbou. Motor je priamo prepojený s kľukami a bicykel tak vďaka efektívnemu prenosu sily reaguje na zvýšenie dopomoci takmer okamžite. Umiestnenie na strede skvele vyvažuje rám a zaisťuje optimálnu polohu ťažiska. Otáčky motora sú nastavené pre čo najúspornejšiu jazdu a predĺženie dojazdu. Pocitom z jazdy, výkonom, funkčnosťou, dojazdom a rozložením hmotnosti sa mu nábojové motory skrátka nemôžu rovnať.

Ako nájsť ten správny rám?

Všeobecná rada znie "vyberaj podľa toho, ako si vysoký". Každý je ale stavaný trochu inak - niekto má dlhšie nohy, niekto zase ruky a proporcie sú skrátka vždy trochu iné. Ide tu tiež o samotné prevedenie rámu - dnešné e-bicykle ponúkajú rámy dámske, MTB aj špeciálne s ultra nízkym nástupom pre seniorov. Potom sú tu bicykle skladacie. Preto je najlepšie vždy si bicykel vyskúšať naživo. Ak to nepôjde, môžeš sa riadiť informáciami v našom radcovi, kde si podľa svojej výšky a typu bicykla urobíš prehľad o tom, ktorý rám by ti najlepšie sadol. A keď budeš aj potom na vážkach, nie je problém akýkoľvek bicykel poslať na jednu z našich predajní (pokiaľ tam už nie je) a požiadať personál, aby ti ho zložil. Potom si vybraný bicykel vyskúšaš a nadobro sa uistíš, že je to to pravé.

znížený rám dámsky rám MTB rám (s integrovanou batériou)

 

Ako sa vyznať vo veľkosti kolies?

Pri výbere veľkosti bicyklov vo veľkej miere záleží na tvojej výške a preferovanom štýle jazdy, ale tiež na teréne, po ktorom sa pohybuješ najčastejšie. Nie je to ale otázka buď alebo – každá veľkosť má svoje výhody aj nevýhody. Pri krosových a trekingových bicykloch si nevyberie nikto, tie majú danú veľkosť kolies vždy 28". Skvelá univerzálna veľkosť je 27,5", pretože vyhovuje ľuďom menšieho i vyššieho vzrastu. Veľmi obľúbená je hlavne pri dámskych horákoch. Páni naopak pri MTB preferujú 29" kolesá. Túto veľkosť by mal potom vyskúšať asi každý, kto meria viac ako 180 cm. Čo sa týka 26" kolies, sú ideálne pre cyklistov a cyklistky menšieho vzrastu. Často ich tiež nájdeš pri mestských bicykloch, pretože tam sa predpokladá, že žiadny extra terén ani rýchlostné rekordy prekonávať nebudú.

Kolesá s väčším priemerom sa lepšie valia cez nerovný terén a ľahšie prekonávajú prekážky, ako sú kamene alebo korene. Pôjde sa ti na nich aj rýchlejšie, pretože na jedno šliapnutie prejdú väčšiu vzdialenosť. Vďaka širšej stope sú lepšie priľnavé.

Menšie kolesá naopak menej vážia, takže sa s nimi bude lepšie zrýchľovať a manévrovať. Sú tak ideálne na úzke chodníky alebo cesty a skvelou výhodou na trasách, kde je potrebné často kľučkovať alebo meniť smer jazdy, teda napríklad v technickejších pasážach.

 

Pár praktických rád na záver

Jazda v daždi - Aj keď má bicykel veľa elektrických súčiastok, žiadne nebezpečenstvo ti nehrozí. Všetky sú riadne zabezpečené tak, aby zniesli jazdu v daždi. Problém by nastal, keby sa bicykel do vody ponoril, samotná jazda na bicykli však nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo.

Údržba - Údržba klasických a elektrických bicyklov sa líši len minimálne. Pri elektrobicykloch neodporúčame používať vysokotlakové čističe, pretože by mohlo dôjsť k poškodeniu elektronických súčiastok. Pri skladovaní potom mysli na pravidelné dobíjanie batérie, obzvlášť hneď po výjazde a jej umiestnenie na suchom a tienistom mieste v teplotách nad 0 °C.

Servis – Pretože pri elektrobicykloch dochádza k väčšiemu namáhaniu reťaze a ozubených kolies ako pri bicykloch klasických, odporúčame tieto komponenty pravidelne kontrolovať a prenechať ich prípadnú výmenu odbornému servisu.

Legislatíva - Zákon hovorí, že maximálna rýchlosť elektrobicykla nesmie prekročiť 25 km/h. Preto má každý e-bike továrne nastavený rýchlostný limit. Ak by sa ti ho podarilo obísť, vyrobil si z právneho hľadiska motobicykel či moped, ku ktorým potrebuješ vodičák.


Súvisiace články

Akcie a zľavy na email
Akčný newsletter