Batéria elektrobicykla: ako ju zmerať a spoznať, že už dosluhuje

Batéria stojí za všetkými bez námahy najazdenými kilometrami vašich ciest. Spolu s motorom tvorí nerozlučný pár, ktorý vám dodáva silu a jazdám šťavu. So slabou batériou vás ale ani ten najvýkonnejší motor ďaleko nedovezie. Otestujte si doma, ako na tom vaša batéria je a koľko energie má do ďalších ciest.

Batéria elektrobicykla: ako ju zmerať a spoznať, že už dosluhuje
Batéria elektrobicykla: ako ju zmerať a spoznať, že už dosluhuje

Zatiaľ čo silu motora ocenia predovšetkým dobrodružné povahy, kapacita batérie – a s ňou aj nerozlučný dojazd – leží na srdci snáď každému e-cyklistovi. Krátia sa vám jazdy? Na vine môže byť práve batéria.  

Napätie mnoho napovie

Na testovanie stavu baterky sa mnoho cyklistov rozhodne vo chvíli, keď ich elektrobicykel už nešliape ako predtým. Jeho dojazd a výkon závisí od mnohých faktorov, medzi ktorými batéria zaujíma popredné miesto.
Rýchly obrázok o jej stave si urobíte z jej napätia. To nám hovorí, akú kapacitu batéria má a koľko sily môže motoru dodať. Zjednodušene povedané, ako ďaleko dôjdeme. Napätie ovplyvňuje výkon, kapacitu, životnosť aj bezpečnosť batérie, a jeho hodnoty nám preto veľmi rýchlo ukážu, či batéria pracuje správne a efektívne. Ak je napätie nízke alebo rýchlo klesá, batéria slabne

Jednoduchý test stavu

Napätie batérie sa udáva vo voltoch a u väčšiny Li-Ion batérií moderných bicyklov nájdete údaj 36V. Pre ukážku sa preto budeme riadiť týmto údajom. Toto číslo predstavuje nominálne napätie, teda priemerné napätie, ktoré batéria poskytuje počas bežnej prevádzky. Zistiť aktuálnu hodnotu napätia vám pomôže multimeter, bežne dostupný prístroj na meranie elektrických veličín ako napätie, prúd a odpor. Než sa do merania pustíte, skontrolujte, že všetky spoje sú čisté a správne do seba zapadajú. Usadený prach alebo špina môžu ovplyvniť proces nabíjania aj toku energie do motora. Pripravení na diagnózu?

1. Zapnite multimeter a nastavte ho na meranie jednosmerného napätia (DC Voltage), značeného u väčšiny multimetrov symbolom "V" s jednou (—) alebo dvoma čiarkami (=).

2. Vyberte batériu z bicykla. Uistite sa, že je čiastočne alebo plne nabitá

3. Pripojte hroty multimetra - čierny (mínusový) na záporný terminál batérie (obvykle označený ako "−" alebo "B-") a červený (plusový) na kladný terminál ("+" alebo "B+").

4. Hodnota zobrazená na displeji ukazuje aktuálne napätie batérie.
 Měření napětí baterie e-kola multimetrem

Ako čítať namerané hodnoty

Pamätajte, že nominálne napätie zanesené v papieroch udáva priemernú hodnotu, a aktuálne napätie sa od nej môže do určitej miery líšiť. Nezľaknite sa preto, pokiaľ sa vám na displeji zobrazia trochu iné čísla. 

Plné nabitie: Pri plne nabitej batérii by ste mali namerať napätie okolo 42V. Hodnota 36V pri úplnom nabití môže znamenať, že batéria je opotrebovaná a už nefunguje správne.

Polovičné nabitie: Napätie batérie dobité zhruba na 50% by sa malo pohybovať okolo 36V.

Vybité: Pri vybitej batérii môžu hodnoty spadnúť až na 30-32V. Pokiaľ klesne napätie pod 30V, väčšina BMS (Battery Management System) batériu vypne, aby nedošlo k poškodeniu. Po nabití by sa funkčná batéria mala vrátiť do hodnôt spomínaných vyššie.

Pre svoje meranie môžete taktiež zvoliť niektorý z testerov batérií, ktoré nielen zobrazujú namerané napätie, ale tiež indikujú percento kapacity batérie. Vyberať môžete z pestrej ponuky modelov, pričom základné typy sa podobne ako multimetre pohybujú radovo po pár euro.

Záťažová skúška

Ďalším krokom môže byť záťažový test. Zmerajte napätie batérie v pokojnom stave a potom s bicyklom vyrazte na testovaciu jazdu. Výšľap do kopca, intenzívne šliapanie na veľký prevod alebo rýchle striedanie stop-štartu dobre poslúži. Dáte tak zabrať motoru aj batérií a dozviete sa zase ďalší kúsok o jej "zdravotnom" stave. 

Pri záťaži napätie prirodzene klesá a hodnota, ktorú vám multimeter po jazde ukáže, by tak mala byť o niečo nižšia ako v pokojovej fáze, nie však príliš. U 36V batérie sa napríklad môže dostať na 33V. Pokiaľ číslo klesne výrazne, batéria slabne a nefunguje, ako má.

Ďalšie možné príčiny

Pokiaľ váš dojazd výrazne klesol alebo sa batéria príliš rýchlo vybíja či pomaly nabíja, môže byť na vine problém s článkami, BMS, zlá komunikácia batérie so systémom bicykla, chybná nabíjačka či poškodený kábel. Ak ste tieto možnosti vylúčili, pravdepodobne nastal čas batériu vymeniť. 
Baterie elektrokola a její nabíjení

Hoci vám doma namerané hodnoty poskytnú o stave batérie cenné informácie, servisnú diagnostiku nenahradia. Pravidelná ročná návšteva autorizovaného servisu vám pomôže nielen vyriešiť problémy, ale aj im predísť. Životnosť batérie od overených predajcov sa pohybuje medzi 4-8 rokmi a jej výmena by preto rozhodne nemala byť každoročnou záležitosťou. Chcete život batérie vášho elektrobicykla predĺžiť? Nenechajte si ujsť tieto užitočné tipy.

Je článok užitočný?

9x páčilo sa

Je nám ľúto, že sa vám článok nepáčil:
Ďakujeme. Pridajte si do obľúbených:

Team inLIVE

Tím nadšencov, odborníkov a produktových špecialistov spoločnosti inSPORTline, ktorí svojim produktom nielen rozumejú, ale zároveň ich aj sami na vlastnej koži testujú a skúšajú, čo vydržia, pretože šport milujú a pretože chcú vedieť svojim zákazníkom poradiť a odporučiť im ten najvhodnejší produkt podľa ich potrieb a svojich vlastných skúseností.



Súvisiace články

Súvisiace kategórie