Odraz k lepšej kondícií: Fitness trampolína osvieži tréning aj mozog

Kto by sa nechcel na chvíľu zbaviť tiaže? Zabaviť sa a pri tom s ľahkosťou spáliť kalórie, posilniť jadro tela a precvičiť mozog? Skákanie na fitness trampolíne ponúka unikátnu formu tréningu, ktorú si môžete dopriať z pohodlia domova s ​​minimálnou výbavou aj požiadavkou na priestor. Okrem známych pozitív cvičenia prináša špecifické zdravotné benefity, ktoré by ste možno ani nečakali. Ocenia ich nielen aktívni športovci, ale napríklad aj seniori.

Skok do fitnessu

Fitness trampolíny boli špecificky navrhnuté pre potreby intenzívneho osobného tréningu a oproti klasickým sa vyznačujú menším priemerom. Dĺžka ich odrazovej plochy sa pohybuje od 100 do 140 cm a pre svoju priestorovú nenáročnosť predstavujú ideálny nástroj na domáci tréning. Všeobecne platí, že čím väčší priemer, tým väčší odraz a aj fyzická náročnosť. Menšie trampolíny sú vhodné pre začiatočníkov. Skákaciu plochu väčšej rozlohy ocení každý, kto si rád dá do tela.

Masáž pre imunitu aj srdce

Skákanie na trampolíne je komplexná fyzická činnosť, ktorá vyžaduje zapojenie širokého spektra svalov, obzvlášť nôh, stehien, brucha a chrbta. Zároveň predstavuje nízkodopadovú aktivitu, ktorá udrží telo v kondícii bez nadmerného zaťaženia kĺbov a chrbtice.
Pružný dopad uvádza do pohybu svaly iným spôsobom ako napríklad beh alebo chôdza. Cvičenie na trampolíne vyžaduje vyššiu mieru koordinácie a flexibility. Aktivuje početné svalové skupiny, a tým zlepšuje cirkuláciu krvi a lymfy v inak menej zaťažených oblastiach.
Lymfatický systém je zodpovedný za odbúravanie odpadových látok a odvádzanie toxínov z tela. Chráni telo pred infekciami, podporuje cirkuláciu tekutín v tele a zásadným spôsobom ovplyvňuje stav nášho imunitného systému. Lymfa na rozdiel od krvi, ktorá cirkuluje vďaka srdcu, nemá svoju "pumpu", a jej obeh tak závisí od pohybu svalov a ciev.
Tréning na trampolíne umožňuje vysokú variabilitu pohybov a zapojenie svalov, ktoré zostávajú pri iných druhoch cvičení menej aktívne. Tým prispieva k lepšiemu obehu lymfy a efektívnejšej detoxikácii organizmu.
Skákanie je tiež vynikajúcim kardiovaskulárnym cvičením. Zrýchľuje tep, rozširuje cievy a posilňuje činnosť srdca rovnako ako celého kardiovaskulárneho systému.
Naštartuje tiež metabolizmus, a vy tak môžete dať zbohom prebytočným kalóriám. 

Cesta ku zdravým kostiam

Z pozitívnej záťaže benefitujú aj ďalšie časti pohybového aparátu. Pri skákaní na trampolíne dochádza k opakovanému zaťaženiu kostí, čo predstavuje dôležitý faktor pre ich odolnosť. Pretože kosti reagujú na fyzický stres tým, že zvyšujú svoju hustotu, skákanie podporuje tvorbu kostnej hmoty a prispieva k prevencii osteoporózy. Kosti sa stávajú silnejšie.
Intenzívne zapojenie svalov nôh vedie k ich posilneniu, prispieva k väčšej sile a podpore kostnej integrity, a znižuje riziko pádov a zlomenín. Do tretice pohyb na trampolíne podporuje produkciu vápnika v tele a podieľa sa na udržaní jeho rovnováhy. Vápnik je pre zdravie kostí kľúčový a jeho správny metabolizmus sa významne podieľa na ich pevnosti.

Starostlivosť o kĺby

Zatiaľ čo kosti budú pri skákaní benefitovať z pozitívneho zaťaženia, kĺby naopak ocenia nižšiu záťaž. Bolesť kĺbov patrí k častým príčinám obmedzenia nášho pohybu a fyzickej aktivity. Odpružený vplyv záťaž na kĺby minimalizuje. Značne znižuje mieru tlaku, ktorému kĺby vystavujú iné formy cvičenia. Trampolína tak predstavuje jedinečný variant intenzívneho tréningu aj pre ľudí s citlivými kĺbmi. 

Preskočte bolesť chrbtice

Sedavý spôsob života, zlé držanie tela alebo nadmerná fyzická záťaž môže viesť k bolestiam chrbta. Štúdie naznačujú, že až 80% populácie sa s nimi niekedy stretáva, a patrí to k druhej najčastejšej príčine vyhľadania lekárskej pomoci. Slabé svaly nemajú dostatok sily udržať telo v správnej polohe a sú často príčinou zlého držania tela a následných bolestí. Posilnenie chrbta predstavuje jednoduchú a pritom veľmi efektívnu metódu, ako sa preventívne bolestiam vyvarovať. Skákanie na trampolíne intenzívne zapája svaly jadra tela, chrbtice aj bedrovej oblasti. Zvýšená flexibilita, krvná a lymfatická cirkulácia spolu s posilnením týchto kľúčových svalových skupín vytvárajú pre chrbticu stabilnú oporu. To pomáha chrbtu zaistiť lepšie držanie celého tela, znižuje tlak na bedrovú chrbticu a predchádza napätiu a bolestiam v tejto oblasti. 

Mozog v zapojení

Veľmi dôležitým prvkom pre pohyb na trampolíne je koordinácia. Absencia pevnej pôdy pod nohami núti organizmus pohotovo reagovať na rýchle zmeny polohy, čo si vyžaduje intenzívne zapojenie neurosystému. Rozvíja sa celková flexibilita a stabilita tela. Vďaka aktivácii rôznych častí mozgu má preto tréning na trampolíne okrem vytúženého fitness účinku aj jedinečný vplyv na náš nervový systém. Posilňuje nervové spoje, zlepšuje mozgovú plasticitu a podporuje činnosť kognitívnych funkcií, vrátane pozornosti, pamäti a rýchlosti reakcií. Predstavuje tak jednu z metód, ako znížiť riziko kognitívneho úpadku a s ním spojených ochorení, ako je napríklad Alzheimerova choroba. 

Väčšia plocha, vyššia záťaž: Prispôsobte výber vašim potrebám 

Náročnosť tréningu môžete ovplyvniť veľkosťou trampolíny. Menší priemer skákacej plochy (okolo 100 cm) znamená aj menšiu záťaž na koordináciu a stabilitu, a bude tak vhodnou voľbou aj pre začiatočníkov. Väčšie modely s priemerom od 120 do 140 cm potom ocenia najmä športovci a tí, ktorí túžia zmaximalizovať intenzitu svojho tréningu.
Voliť môžete medzi variantom s alebo bez podporného madla. Madlá disponujú zabudovanou meracou jednotkou, ktorá spočíta napríklad počet skokov, čas alebo približné množstvo spálených kalórií. Madlá sú jednoducho odnímateľné, a predstavujú tak ďalšiu možnosť prispôsobenia tréningu vašim individuálnym potrebám..

Aktivita bez hraníc pre športovcov aj seniorov

Cvičenie na fitness trampolíne v sebe jedinečným spôsobom spája výhody intenzívneho tréningu, nízkej vstupnej náročnosti, zábavy a komplexnej škály pozitívnych účinkov na fyzické aj mentálne zdravie. Vďaka svojej variabilite a flexibilite predstavuje trampolína ideálny nástroj pre pokročilý tréning aj nenáročné kondičné cvičenie, a to z pohodlia domova. Mnoho aspektov ocenia nielen športovci a vysoko aktívni ľudia, ale aj napríklad seniori, pre ktorých môžu iné fyzické aktivity predstavovať výzvu. Patrí medzi ne napríklad podpora hustoty kostí, svalová flexibilita, nízke zaťaženie kĺbov a chrbtice aj pozitívny efekt na kognitívne funkcie.    

Zábava pre všetkých

Skákanie na trampolíne je zábavná cesta k zlepšeniu kondície a predstavuje aktivitu vhodnú pre celú rodinu. Umožňuje pohyb, ktorý si nie je ťažké zamilovať, a ponúka mnoho možností vyžitia. Okrem modelov určených najmä na fitness cvičenie môžete vyberať aj z ponuky vonkajších trampolín vhodných aj pre deti či väčšie množstvo ľudí. Lákavou možnosťou pre priaznivé dni sú napríklad veľké trampolíny s ochrannou sieťou, ktoré rozveselia a pretiahnu nielen deti, ale aj dospelých. 

Je článok užitočný?

2x páčilo sa

Je nám ľúto, že sa vám článok nepáčil:
Ďakujeme. Pridajte si do obľúbených:

Team inLIVE

Tím nadšencov, odborníkov a produktových špecialistov spoločnosti inSPORTline, ktorí svojim produktom nielen rozumejú, ale zároveň ich aj sami na vlastnej koži testujú a skúšajú, čo vydržia, pretože šport milujú a pretože chcú vedieť svojim zákazníkom poradiť a odporučiť im ten najvhodnejší produkt podľa ich potrieb a svojich vlastných skúseností.



Súvisiace články

Súvisiace kategórie