Crussis sa stále spolieha na elektromotory PANASONIC!
Nová sezóna je tu, ale obľúbené elektrobicykle Crussis sa nevzdávajú hitu minulej sezóny! Vybrané modely 2024 sú vybavené výkonnými motormi od špičkovej značky...
6. 6. 2024
Produkty v porovnávači
Chcete si kúpiť bicykel a nie ste si istí, aký typ, veľkosť a prípadne aj vybavenie vybrať? Pripravili sme pre vás podrobného radcu, ktorý vám pomôže!
Pri výbere záleží hlavne na type bicykla a ten sa odvíja od terénu, v ktorom sa budete prevažne pohybovať. Z tohto pohľadu neexistuje 100% univerzálny bicykel, pretože každý je vhodný pre určitý druh terénu. Zvolený typ bicykla, jeho kvalita a cena by mali byť vždy odrazom vášho štýlu jazdy - koľko toho za rok najazdíte a v akom teréne.
Pri výbere preto sledujeme:
Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie posedu môžu výrazne zhoršiť váš celkový jazdný komfort a v dlhodobejšom horizonte spôsobovať bolesti chrbta, kĺbov a iných častí tela.
Často jazdíte v teréne
V takom prípade je pre vás ideálny horský bicykel (MTB). Tieto modely sú vybavené širšími plášťami s hrubou vzorkou a vďaka tomu dobre sedia na klzkom a nerovnom povrchu. Špeciálnou podkategóriou MTB bicyklov sú potom bicykle celoodpružené, ktoré majú odpružený rám aj vidlicu, a vy tak môžete frekvenčne šliapať aj na nerovnom povrchu. Pri niektorých modeloch je možné odpruženie uzamknúť, čo ocenia cyklisti, ktorí chcú bicykel brať aj do menej náročného terénu.
Jazdíte rekreačne a po meste
V týchto prípadoch vám bude stačiť mestský bicykel určený na jazdu na rovnom a pevnom povrchu. Druhou možnosťou pre rekreačné jazdy môžu byť trekingové bicykle, ktoré majú vo výbave blatníky, svetlá, zvonček či nosič a zvládnu ľahký terén typu poľnej cesty.
Pravidelne jazdíte na dlhšie vzdialenosti po ceste
Cestný bicykel je pre vás tou správnou voľbou. Konštrukcia bicykla je zameraná na aerodynamický športový posed, minimálny valivý odpor a dokonalý prenos sily. Bicykel dopĺňajú len najnutnejšími komponentmi a jeho radiaci systém je zameraný na rýchlosť, preto tiež zo všetkých typov bicyklov váži najmenej.
Jazdíte všade - v teréne, v meste a po ceste
V takom prípade môžete zvoliť kompromis v podaní crossového alebo trekingového bicykla. Crossový bicykel spája výhody cestného a horského bicykla, kde má jazdec vzpriamenejší posed, väčšie 28" kolesá a univerzálnu vzorku plášťov pre rýchlejšiu jazdu po asfalte. Ak chcete jazdiť po ceste aj v ľahšom teréne, tak je pre vás tento bicykel optimálny.
Ďalšie špeciálne bicykle
Najdôležitejšími parametrami pre výber správneho typu a rozmeru bicykla sú vaša technika a štýl jazdy, rovnako tak prostredie a terén, v ktorom sa najčastejšie pohybujete. Dôležitú úlohu zohráva aj výška postavy. Popravde neexistuje jedna univerzálna správna veľkosť - všetky majú svoje výhody a nevýhody. Pri krosových a trekingových bicykloch nie je možnosť voľby, pretože takmer všetky majú 28" kolesá. Avšak pri horských bicykloch sa stretávame s rozmermi 26", 27,5" a 29" a tiež pri mestských bicykloch sa možno stretnúť s dvomi rozmermi - 26" a 28" . Pri detských bicykloch rozhoduje predovšetkým výška dieťaťa.
Výhody väčších kolies:
Výhody menších kolies:
Na výrobu rámov sa používa hliník, horčík, skandium, karbón, oceľ a zriedka aj titán. V nasledujúcej tabuľke sa vám pokúsime vysvetliť vlastnosti jednotlivých materiálov:
Hliník - Výhodou rámov z hliníkových zliatin je väčšinou nízka hmotnosť a bočná tuhosť rámu. Nevýhodou je potom nízka pružnosť a vyššia cena ako pri oceli. Hliníkové rámy nesú označenie alu (prípadne s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atď. Cena a hmotnosť týchto rámov je odlišná v závislosti od použitia rôznych druhov hliníkových zliatin a technológií.
Karbón - Vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny a spojiva do špeciálnych foriem a ich spekaním pri tlaku a vysatom vzduchu. Tento spôsob výroby umožňuje pridávať a uberať materiál na miestach, kde to je alebo naopak nie je potrebné. Tým je docielená vysoká pevnosť a zároveň ultra nízka hmotnosť.
Oceľ (Hi-Ten) - Výhodou oceľových rámov je ich pružnosť a nízka cena, na druhú stranu ale dosť vážia. Ako kompromis sa preto často používajú zliatiny ocele ako napr. Cr-Mo (zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu) alebo Columbus. Vďaka tvrdosti zliatiny je možné zúžiť steny rúrok a rám je tak ľahší. Oceľ sa v súčasnej dobe najčastejšie používa na výrobu rámov BMX bicyklov, ktoré majú maximálne nároky na výdrž a odolnosť proti pádom a nárazom.
Jednotlivé výhody materiálov rámov:
Hliník | Karbón | Oceľ (Hi-Ten) |
+ nízka hmotnosť | + pevnosť | + tuhosť |
+ tuhosť | + extrémna ľahkosť | + pružnosť |
+ dobré spracovanie |
Veľkosťou (výškou) rámu sa rozumie vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej rúry. Veľkosť sa udáva spravidla v palcoch (1 palec = 2,54 cm). Veľkosti rámov sa môžu nepatrne odlišovať podľa značky bicykla alebo dizajnu. Pre presnejšie určenie odporúčame brať do úvahy aj tabuľku určujúcu veľkosť rámov podľa dĺžky dolných končatín. Crossové a trekingové bicykle môžu mať rám o 1 až 2 palce väčší.
Orientačné určenie veľkosti rámu podľa výšky postavy (dospelí):
Výška postavy | Horské bicykle (palce) | Crossové bicykle (palce) | Cestné bicykle (cm) |
150 - 155 cm | 15" - 16" | 16" | 48 - 50 |
155 - 160 cm | 16" | 16" | 48 - 50 |
160 - 165 cm | 16" - 17" | 17" | 50 - 52 |
165 - 170 cm | 17" - 18" | 17" - 18" | 52 - 54 |
170 - 175 cm | 18" - 19" | 18" - 19" | 54 - 56 |
175 - 180 cm | 19" - 20" | 19" - 20" | 54 - 56 |
180 - 185 cm | 20" - 21" | 20" - 21" | 56 - 58 |
185 - 190 cm | 21" - 22" | 21" - 22" | 57 - 59 |
190 - 195 cm | 22" - 23" | 22" - 23" | 60 a viac |
195 a viac | 23" a viac | 24" | 60 a viac |
BMX bicykle sú vhodné pre výšku postavy od cca 105 do 175 cm. Predpokladá sa použitie na triky a streetové jazdenie, nie akékoľvek dlhšie výlety a vychádzky.
Určenie veľkosti bicykla podľa veku a výšky dieťaťa:
Priemer kolies | Vek dieťaťa | Výška postavy v cm |
12" | 2 - 4 | 90 - 110 cm |
14" | 3 - 5 | 95 - 115 cm |
16" | 4 - 7 | 100 - 125 cm |
20" | 6 - 9 (u BMX bicyklov aj pre staršie deti, juniorov i dospelých) | 105 - 135 cm ; pri BMX bicykloch až do výšky cca 175 cm |
24" | 8 - 12 | 115 - 155 cm |
26" | 10 a viac | 155 cm a viac |
Určenie veľkosti rámu podľa dĺžky dolných končatín (dospelí)
Veľkosť rámu je daná dĺžkou sedlovej rúry, od ktorej sa odvodzujú ostatné rozmery rámu. Táto veľkosť sa označuje ako "stred-stred" . Všeobecné odporúčanie je, že veľkosť rámu horského bicykla sa volí tak, aby cyklista stojaci obkročmo nad bicyklom mal hornú (vodorovnú) rámovú rúru asi 5 cm od rozkroku. Odporúčané veľkosti rámov sú v nasledujúcej tabuľke, pre orientáciu je zaradená aj výška postavy.
Výška postavy | Dĺžka nohy | Veľkosť rámu | |||
Športové použitie | Rekreačné použitie | ||||
161 cm | 72 cm | 40 cm | 15,7" | 42 cm | 16,5" |
165 cm | 75 cm | 42 cm | 16,5" | 44 cm | 17,3" |
169 cm | 79 cm | 44 cm | 17,3" | 46 cm | 18,1" |
173 cm | 82 cm | 46 cm | 18,1" | 48 cm | 18,9" |
179 cm | 87 cm | 48 cm | 18,9" | 50 cm | 19,7" |
183 cm | 89 cm | 50 cm | 19,7" | 52 cm | 20,5" |
187 cm | 92 cm | 52 cm | 20,5" | 54 cm | 21,3" |
193 cm | 96 cm | 54 cm | 21,3" | 56 cm | 22" |
Súpravou komponentov sa často označujú rôzne časti bicykla. Jedná sa o brzdy, predstavce, pedále, prevody, sedlovky, kľuky, prešmykovač atď. Najvhodnejšou kombináciou je kompletná zostava, kedy na bicykli nie sú miešané komponenty rôznej úrovne a rôznych výrobcov. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnejšie materiály sú v zostave použité, tým vyššia je spoľahlivosť, nastaviteľnosť, životnosť aj cena. Najlacnejšie komponenty sú často z lisovaného plechu alebo z plastu, pri najvyšších zostavách sa obvykle používa skandium, titán a karbón. Drahé kvalitné diely tiež výrazne znižujú hmotnosť bicykla, čo oceníte pri dlhších výletoch.
Brzdy patria medzi hlavný bezpečnostný prvok, líšia sa ale účinnosťou a spôsobom, ktorým brzdia.
Ráfikové/čeľusťové brzdy (V-Brake) - Tento systém využíva gumové kláty, ktoré sú pomocou lanka tlačené na ráfiky kolies. Výhodou je ich ľahká údržba, nízka cena a celková jednoduchosť systému. Nevýhodou je, že za mokra sa znižujúce brzdný účinok.
Torpédo (protišliapacia/nábojová brzda) - Jedná sa o systém rozpínacej bubnovej brzdy, reagujúci na pohyb pedálov vzad. Kvôli svojej nízkej cene je osadzovaný napríklad pri mestských alebo detských bicykloch, s ktorými sa nejazdí tak ďaleko. Slabinou je totiž nie príliš veľká účinnosť brzdy a zlé chladenie. Za bežných okolností však vydržia vcelku dlho bez akejkoľvek údržby a sú odolné voči blatu a vode, poprehýbaniu kolesa (osmičke) aj nešetrnému zaobchádzaniu.
Mechanické kotúčové brzdy (Mechanical Disc Brake) - Využívajú tlak brzdových doštičiek na kotúč upevnený v strede kolesa. V tomto prípade sa sila z brzdových pák prenáša pomocou lanka. Hlavnou výhodou je ich vysoká brzdná účinnosť. Nevýhodou je horšia citlivosť pri odstupňovaní brzdnej sily a náchylnosť k poškodeniu.
Hydraulické kotúčové brzdy (Hydraulic Disc Brake) - Na rozdiel od predchádzajúceho systému používajú tlak brzdovej kvapaliny. Z toho vyplýva najmä vysoká účinnosť (ešte vyššia ako pri mechanických brzdách) a intuitívne citlivé ovládanie. Ocenia ich teda náročnejší používatelia, vyžadujúci časté brzdenie alebo cyklisti s vyššou hmotnosťou (kedy je vyšším brzdným účinkom vyrovnaná väčšia zotrvačnosť bicykla). Nevýhodou je potom vyššia cena a zložitejší servis.
Vidlice, predovšetkým teda tie odpružené, rapídne zvyšujú pohodlie za jazdy. Líšia sa však v niekoľkých parametroch, ktoré je vhodné zvážiť:
Materiál - Ovplyvňuje prakticky tie isté charakteristiky ako pri ráme .
Zdvih vidlice - Určuje, v akom rozsahu môže vidlica pružiť.
Na výber je celé spektrum od ťažkých pružinových vidlíc bez možnosti uzamykania a regulácie až po ľahké duralové, titánové alebo kompozitné so vzduchovou pružinou, možnosťou regulácie tlmenia, odskoku a tiež zamykania, kedy sa z odpruženej vidlice stane neodpružená - takzvaný lock out - napríklad z riadidiel. Toto možno vysledovať zo skratiek či označení, ktoré sú zväčša udávané za názvom vidlice:
Typ pruženia, uzamykateľnosť, nastavenie tlmenia
Nastavte si správnu výšku sedla tak, aby ste pri sedení dočiahli pätou napnutej nohy na pedále. Pri jazde leží špička nohy na pedáli a noha je v spodnej polohe pedála ľahko pokrčená. V žiadnom prípade by sa vám nemala panva hojdať zľava doprava. Panva by mala byť pri jazde takmer nehybná. Sklon sedla sa nastavuje podľa potreby jazdca alebo druhu bicykla. Pri horských, crossových a cestných bicykloch je ideálna vodorovná poloha.