Na hlavný obsah

Produkty v porovnávači

Ako vybrať správnu veľkosť a typ bicykla?

Ako vybrať správnu veľkosť a typ bicykla?

Chcete si kúpiť bicykel a nie ste si istí, aký typ, veľkosť a prípadne aj vybavenie vybrať? Pripravili sme pre vás podrobného radcu, ktorý vám pomôže!

Kritériá pred nákupom bicykla

Pri výbere záleží hlavne na type bicykla a ten sa odvíja od terénu, v ktorom sa budete prevažne pohybovať. Z tohto pohľadu neexistuje 100% univerzálny bicykel, pretože každý je vhodný pre určitý druh terénu. Zvolený typ bicykla, jeho kvalita a cena by mali byť vždy odrazom vášho štýlu jazdy - koľko toho za rok najazdíte a v akom teréne.

Pri výbere preto sledujeme:

Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie posedu môžu výrazne zhoršiť váš celkový jazdný komfort a v dlhodobejšom horizonte spôsobovať bolesti chrbta, kĺbov a iných častí tela.

Aký typ bicykla zvoliť?

Často jazdíte v teréne
V takom prípade je pre vás ideálny horský bicykel (MTB). Tieto modely sú vybavené širšími plášťami s hrubou vzorkou a vďaka tomu dobre sedia na klzkom a nerovnom povrchu. Špeciálnou podkategóriou MTB bicyklov sú potom bicykle celoodpružené, ktoré majú odpružený rám aj vidlicu, a vy tak môžete frekvenčne šliapať aj na nerovnom povrchu. Pri niektorých modeloch je možné odpruženie uzamknúť, čo ocenia cyklisti, ktorí chcú bicykel brať aj do menej náročného terénu.

Jazdíte rekreačne a po meste
V týchto prípadoch vám bude stačiť mestský bicykel určený na jazdu na rovnom a pevnom povrchu. Druhou možnosťou pre rekreačné jazdy môžu byť trekingové bicykle, ktoré majú vo výbave blatníky, svetlá, zvonček či nosič a zvládnu ľahký terén typu poľnej cesty.

Pravidelne jazdíte na dlhšie vzdialenosti po ceste
Cestný bicykel je pre vás tou správnou voľbou. Konštrukcia bicykla je zameraná na aerodynamický športový posed, minimálny valivý odpor a dokonalý prenos sily. Bicykel dopĺňajú len najnutnejšími komponentmi a jeho radiaci systém je zameraný na rýchlosť, preto tiež zo všetkých typov bicyklov váži najmenej.

Jazdíte všade - v teréne, v meste a po ceste
V takom prípade môžete zvoliť kompromis v podaní crossového alebo trekingového bicykla. Crossový bicykel spája výhody cestného a horského bicykla, kde má jazdec vzpriamenejší posed, väčšie 28" kolesá a univerzálnu vzorku plášťov pre rýchlejšiu jazdu po asfalte. Ak chcete jazdiť po ceste aj v ľahšom teréne, tak je pre vás tento bicykel optimálny.

Ďalšie špeciálne bicykle

Aký vybrať rozmer (priemer) kolies?

Najdôležitejšími parametrami pre výber správneho typu a rozmeru bicykla sú vaša technika a štýl jazdy, rovnako tak prostredie a terén, v ktorom sa najčastejšie pohybujete. Dôležitú úlohu zohráva aj výška postavy. Popravde neexistuje jedna univerzálna správna veľkosť - všetky majú svoje výhody a nevýhody. Pri krosových a trekingových bicykloch nie je možnosť voľby, pretože takmer všetky majú 28" kolesá. Avšak pri horských bicykloch sa stretávame s rozmermi 26", 27,5" a 29" a tiež pri mestských bicykloch sa možno stretnúť s dvomi rozmermi - 26" a 28" . Pri detských bicykloch rozhoduje predovšetkým výška dieťaťa.

Výhody väčších kolies:

  • vďaka väčšiemu priemeru sa lepšie valí cez kamene a korene
  • na jedno šliapnutie prejde dlhšiu vzdialenosť a bicykel je tak rýchlejší
  • väčší objem plášťov poskytuje väčšie pohodlie
  • vzhľadom k stredu bicykla je nižšie položené ťažisko, čo zaisťuje väčšiu stabilitu
  • väčšia stopa (plocha, ktorou sa plášť dotýka zeme) kolesa znamená lepšiu priľnavosť

Výhody menších kolies:

  • menšie kolesá znamenajú nižšiu hmotnosť - je potreba menej energie na rozbehnutie a akcelerácia je lepšia
  • lepšia manévrovateľnosť na úzkych a točitých chodníkoch alebo v hustej doprave
  • vhodnejšie pre jazdcov menších ako 165 cm z hľadiska optimálnej geometrie rámu
  • jazda je pocitovo hravejšia, živšia a zábavnejšia

Materiály rámu:

Na výrobu rámov sa používa hliník, horčík, scandium, karbón, oceľ a zriedka aj titán. V nasledujúcej tabuľke sa vám pokúsime vysvetliť vlastnosti jednotlivých materiálov:

Hliník - Výhodou rámov z hliníkových zliatin je väčšinou nízka hmotnosť a bočná tuhosť rámu. Nevýhodou je potom nízka pružnosť a vyššia cena ako pri oceli. Hliníkové rámy nesú označenie alu (prípadne s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atď. Cena a hmotnosť týchto rámov je odlišná v závislosti od použitia rôznych druhov hliníkových zliatin a technológií.

Karbón - Vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny a spojiva do špeciálnych foriem a ich spekaním pri tlaku a vysatom vzduchu. Tento spôsob výroby umožňuje pridávať a uberať materiál na miestach, kde to je alebo naopak nie je potrebné. Tým je docielená vysoká pevnosť a zároveň ultra nízka hmotnosť.

Oceľ (Hi-Ten) - Výhodou oceľových rámov je ich pružnosť a nízka cena, na druhú stranu ale dosť vážia. Ako kompromis sa preto často používajú zliatiny ocele ako napr. Cr-Mo (zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu) alebo Columbus. Vďaka tvrdosti zliatiny je možné zúžiť steny rúrok a rám je tak ľahší. Oceľ sa v súčasnej dobe najčastejšie používa na výrobu rámov BMX bicyklov, ktoré majú maximálne nároky na výdrž a odolnosť proti pádom a nárazom.

Jednotlivé výhody materiálov rámov:

Hliník Karbón Oceľ (Hi-Ten)
+ nízka hmotnosť + pevnosť + tuhosť
+ tuhosť + extrémna ľahkosť + pružnosť
    + dobré spracovanie

kolo

Ako zvoliť správnu veľkosť rámu?

Veľkosťou (výškou) rámu sa rozumie vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej rúry. Veľkosť sa udáva spravidla v palcoch (1 palec = 2,54 cm). Veľkosti rámov sa môžu nepatrne odlišovať podľa značky bicykla alebo dizajnu. Pre presnejšie určenie odporúčame brať do úvahy aj tabuľku určujúcu veľkosť rámov podľa dĺžky dolných končatín. Crossové a trekingové bicykle môžu mať rám o 1 až 2 palce väčší.

Orientačné určenie veľkosti rámu podľa výšky postavy (dospelí):

Výška postavy Horské bicykle (palce) Crossové bicykle (palce) Cestné bicykle (cm)
150 - 155 cm 15" - 16" 16" 48 - 50
155 - 160 cm 16" 16" 48 - 50
160 - 165 cm 16" - 17" 17" 50 - 52
165 - 170 cm 17" - 18" 17" - 18" 52 - 54
170 - 175 cm 18" - 19" 18" - 19" 54 - 56
175 - 180 cm 19" - 20" 19" - 20" 54 - 56
180 - 185 cm 20" - 21" 20" - 21" 56 - 58
185 - 190 cm 21" - 22" 21" - 22" 57 - 59
190 - 195 cm 22" - 23" 22" - 23" 60 a viac
195 a viac 23" a viac 24" 60 a viac

BMX bicykle sú vhodné pre výšku postavy od cca 105 do 175 cm. Predpokladá sa použitie na triky a streetové jazdenie, nie akékoľvek dlhšie výlety a vychádzky.

Určenie veľkosti bicykla podľa veku a výšky dieťaťa:

Priemer kolies Vek dieťaťa Výška postavy v cm
12" 2 - 4 90 - 110 cm
14" 3 - 5 95 - 115 cm
16" 4 - 7 100 - 125 cm
20" 6 - 9 (u BMX bicyklov aj pre staršie deti, juniorov i dospelých) 105 - 135 cm ; pri BMX bicykloch až do výšky cca 175 cm
24" 8 - 12 115 - 155 cm
26" 10 a viac 155 cm a viac


Určenie veľkosti rámu podľa dĺžky dolných končatín (dospelí)

Veľkosť rámu je daná dĺžkou sedlovej rúry, od ktorej sa odvodzujú ostatné rozmery rámu. Táto veľkosť sa označuje ako "stred-stred" . Všeobecné odporúčanie je, že veľkosť rámu horského bicykla sa volí tak, aby cyklista stojaci obkročmo nad bicyklom mal hornú (vodorovnú) rámovú rúru asi 5 cm od rozkroku. Odporúčané veľkosti rámov sú v nasledujúcej tabuľke, pre orientáciu je zaradená aj výška postavy.

Výška postavy Dĺžka nohy Veľkosť rámu
Športové použitie Rekreačné použitie
161 cm 72 cm 40 cm 15,7" 42 cm 16,5"
165 cm 75 cm 42 cm 16,5" 44 cm 17,3"
169 cm 79 cm 44 cm 17,3" 46 cm 18,1"
173 cm 82 cm 46 cm 18,1" 48 cm 18,9"
179 cm 87 cm 48 cm 18,9" 50 cm 19,7"
183 cm 89 cm 50 cm 19,7" 52 cm 20,5"
187 cm 92 cm 52 cm 20,5" 54 cm 21,3"
193 cm 96 cm 54 cm 21,3" 56 cm 22"

Osadenie bicykla komponentmi

Súpravou komponentov sa často označujú rôzne časti bicykla. Jedná sa o brzdy, predstavce, pedále, prevody, sedlovky, kľuky, prešmykovač atď. Najvhodnejšou kombináciou je kompletná sada, kedy na bicykli nie sú miešané komponenty rôznej úrovne a rôznych výrobcov. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnejšie materiály sú v sade použité, tým vyššia je spoľahlivosť, nastaviteľnosť, životnosť aj cena. Najlacnejšie komponenty sú často z lisovaného plechu alebo z plastu, pri najvyšších sadách sa obvykle používa skandium, titán a karbón. Drahé kvalitné diely tiež výrazne znižujú hmotnosť bicykla, čo oceníte pri dlhších výletoch.

Brzdy

Brzdy patria medzi hlavný bezpečnostný prvok, líšia sa ale účinnosťou a spôsobom, ktorým brzdia.

Ráfikové/čeľusťové brzdy (V-Brake) - Tento systém využíva gumové špalky, ktoré sú pomocou lanka tlačené na ráfiky kolies. Výhodou je ich ľahká údržba, nízka cena a celková jednoduchosť systému. Nevýhodou je, že za mokra sa znižujúce brzdný účinok.

Torpédo (protišľapacia/nábojová brzda) - Jedná sa o systém rozpínacej bubnovej brzdy, reagujúci na pohyb pedálov vzad. Kvôli svojej nízkej cene je osadzovaný napríklad pri mestských alebo detských bicykloch, s ktorými sa nejazdí tak ďaleko. Slabinou je totiž nie príliš veľká účinnosť brzdy a zlé chladenie. Za bežných okolností však vydržia vcelku dlho bez akejkoľvek údržby a sú odolné voči blatu a vode, poprehýbaniu kolesa (osmičke) aj nešetrnému zaobchádzaniu.

Mechanické kotúčové brzdy (Mechanical Disc Brake) - Využívajú tlak brzdových doštičiek na kotúč upevnený v strede kolesa. V tomto prípade sa sila z brzdových pák prenáša pomocou lanka. Hlavnou výhodou je ich vysoká brzdná účinnosť. Nevýhodou je horšia citlivosť pri odstupňovaní brzdnej sily a náchylnosť k poškodeniu.

Hydraulické kotúčové brzdy (Hydraulic Disc Brake) - Na rozdiel od predchádzajúceho systému používajú tlak brzdovej kvapaliny. Z toho vyplýva najmä vysoká účinnosť (ešte vyššia ako pri mechanických brzdách) a intuitívne citlivé ovládanie. Ocenia ich teda náročnejší používatelia, vyžadujúci časté brzdenie alebo cyklisti s vyššou hmotnosťou (kedy je vyšším brzdným účinkom vyrovnaná väčšia zotrvačnosť bicykla). Nevýhodou je potom vyššia cena a zložitejší servis.

kolo

Vidlica

Vidlice, predovšetkým teda tie odpružené, rapídne zvyšujú pohodlie za jazdy. Líšia sa však v niekoľkých parametroch, ktoré je vhodné zvážiť:

Materiál - Ovplyvňuje prakticky tie isté charakteristiky ako pri ráme .

Zdvih vidlice - Určuje, v akom rozsahu môže vidlica pružiť.

  • bez odpruženia - takéto vidlice sú buď pri cestných a mestských bicykloch, kde sa predpokladá jazda na kvalitnom spevnenom povrchu, alebo pri základných radoch bicyklov z nižších cenových relácií
  • 40-64 mm - ideálny pre mestské, trekingové a crossové bicykle, ktoré používateľ používa v ľahšom teréne alebo na cestách horšej kvality (napríklad kocková dlažba, poľné cesty, čiastočne spevnené lesné cesty a podobne)
  • 65-80 mm - ideálny pre horské a crossové bicykle do nenáročného horského terénu (lesné cesty, jednoduché traily a podobne)
  • 81-100 mm - ideálny pre modely do náročnejšieho horského terénu (lesné cesty aj mimo nich, korene, hrubé kamene, stredne ťažké traily a podobne)
  • viac ako 100 mm - sú nimi osadzované predovšetkým celoodpružené bicykle vhodné do veľmi ťažkého terénu, ocenia predovšetkým enduro a freeride jazdci

Na výber je celé spektrum od ťažkých pružinových vidlíc bez možnosti uzamykania a regulácie až po ľahké duralové, titánové alebo kompozitné so vzduchovou pružinou, možnosťou regulácie tlmenia, odskoku a tiež zamykania, kedy sa z odpruženej vidlice stane neodpružená - takzvaný lock out - napríklad z riadidiel. Toto možno vysledovať zo skratiek či označení, ktoré sú zväčša udávané za názvom vidlice:

Typ pruženia, uzamykateľnosť, nastavenie tlmenia

  • LO - uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici, pri niektorých výrobcoch udávané ako napríklad Speed Lockout, čím je myslené, že nie je potrebné žiadne náradie na uzamknutie) (LOCK OUT)
  • LOD - uzamykateľná vidlica s nastavením tlmenia (ovládanie na vidlici) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • ELD - elektronicky uzamykateľná vidlica s nastavením tlmenia (ovládanie na vidlici) (ELECTRONIC LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • MLO - mechanicky uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici), jednoduchý závlačkový mechanický systém (MECHANICAL LOCK OUT)
  • HLO - hydraulicky uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici), v nohe vidlice je hydraulická patróna s olejom, ktorá tlmí nárazy a pomocou uzavretia prepúšťacej trysky uzamkne zdvih (HYDRAULIC LOCK OUT)
  • RL / RLO - diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (nie na vidlici) (REMOTE LOCK OUT)
  • RLD - diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (nie na vidlici) s nastavením tlmenia (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • TAD - nastaviteľný zdvih aj tlmenie (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
  • TR - nastaviteľný zdvih a diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (nie na vidlici) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
  • AIR - vzduchová vidlica - tvrdosť sa reguluje tlakom vzduchu vo vidlici a dá sa prispôsobiť povahe jazdca (AIR SPRING)
  • D - pružinová vidlica - pruženie zaisťuje vinutá pružina (COIL SPRING)

Prirodzená ergonómia jazdy - poloha sedla

Nastavte si správnu výšku sedla tak, aby ste pri sedení dočiahli pätou napnutej nohy na pedále. Pri jazde leží špička nohy na pedáli a noha je v spodnej polohe pedála ľahko pokrčená. V žiadnom prípade by sa vám nemala panva hojdať zľava doprava. Panva by mala byť pri jazde takmer nehybná. Sklon sedla sa nastavuje podľa potreby jazdca alebo druhu bicykla. Pri horských, crossových a cestných bicykloch je ideálna vodorovná poloha.


Súvisiace články

Akcie a zľavy na email
Akčný newsletter