Úvod > Ako vybrať bradlá?

Ako vybrať bradlá?

Bradlá iste každý pozná ako klasické gymnastické náčinie. Už je ale menej známe, že môžu byť tiež veľmi efektívnym pomocníkom pri domácom tréningu. Možno si hovoríte, že na tak rozmerné náčinie, aké obvykle vidíte v televízii, rozhodne doma nemáte žiadne miesto. Výhoda bradiel je ale to, že ich je možné kúpiť v mnohých prevedeniach a variantách - voľne stojace alebo nástenné, prepojené alebo oddelené, a navyše v rôznych veľkostiach. Ich využitie sa tým pádom odlišuje a je len na vás, ktorú variáciu budete uprednostňovať.

Na bradlách môže cvičiť každý - rozhodne nemusíte byť špičkový olympijský športovec na to, aby ste ich mohli používať. Posilňovanie na bradlách vyžaduje silu a odhodlanie, ale ak vytrváte, konečné výsledky budú určite za tú námahu stáť. Bez ohľadu na to, akú ich podobu si zvolíte, vám pomôžu intenzívne posilňovať hornú polovicu tela, obzvlášť ruky, ramená, chrbát a svaly podporujúce chrbticu. Vylepšíte tiež svoju koordináciu, pretože cviky na bradlách vyžadujú rýchle striedanie rúk a zmeny polôh. Ak v tréningu vytrváte, vylepšíte si navyše fyzickú kondíciu.



Čo sú to bradlá?

Bradlá rozumieme dve paralélne tyče umiestnené v určitej vzdialenosti od seba, zvyčajne na úrovni bokov užívateľa (aspoň ak sú postavené na zemi). Bradlá môžu byť tiež zavesené na stene. Vo všetkých prípadoch slúžia predovšetkým na posilňovanie rúk a hornej polovice tela.

Čo zohľadniť pri výbere bradiel?

Keď už sa rozhodnete pre kúpu bradiel, dobre sa zamyslite nad tým, za akým účelom a kde ich budete chcieť používať. Existuje mnoho variantov a je dôležité, aby ste si vybrali práve také, ktoré bude vašim potrebám najlepšie vyhovovať. Pri výbere sa zamerajte predovšetkým na nasledujúce aspekty:

Nosnosť

Asi najdôležitejším faktorom pri výbere vašich nových bradiel je ich nosnosť. Mal by to byť základný údaj, ktorý bude smerovať vaše ďalšie rozhodovanie. Nosnosť sa bude okrem iného odvíjať aj od druhu bradiel, ktoré si zaobstaráte. Ako už bolo spomenuté vyššie, nie všetky druhy bradiel sú prepojené. To ich síce robí všestrannejším náčiním, na druhú stranu to ale tiež znižuje ich nosnosť. Štandardné prepojené bradlá majú naopak vysokú nosnosť, ktorú niekedy nemusí byť ani potrebná. Určenie ideálne nosnosti záleží naozaj len na vás - vyberte si také náčinie, na ktorom sa s ohľadom na svoju váhu bude cítiť bezpečne.

Typ

Samozrejme sa tiež budete musieť rozhodnúť, aký druh bradiel zvoliť:

  • Prepojené voľne stojace bradlá sú najviac podobné tým, na ktorých gymnastky a gymnasti cvičia na olympiáde. Jedná sa o ten najpevnejší typ bradiel a môžete na nich trénovať plnohodnotne gymnastické cviky. Rozsah týchto cvikov je ale zároveň pomerne obmedzený.
  • Oddelené voľne stojace bradlá spĺňajú skôr funkciu multifunkčného posilňovacieho náčinia, ktoré ponúka viac možností cvičenia. Na oddelených bradlách sa neodporúča skúšať klasické hojdanie, pretože sa od seba môžu pôsobením sily používateľa v priebehu cvičenia vzďaľovať.
  • Multifunkčné bradlá ponúkame tiež v menších prevedeniach, ktoré slúžia ako jednoduché pomôcky k množstvu cvikov na posilňovanie hornej polovice tela. Tieto cviky zahŕňajú kľuky, stojky, L-sedy pod. Takéto bradlá sú skladné a ľahko prenosné a môžete ich použiť aj k vonkajšiemu cvičeniu.
  • Nástenná bradlá sa vŕtajú na stenu, podobne ako nástenná hrazda. Upevnením bradiel k stene dosiahnete dobrú stabilitu a zároveň ušetríte miesto. Umiestnenie pri stene samozrejme obmedzuje váš repertoár cvikov, aj tak ide ale o jednoduchý a účinný spôsob, ako posilniť hornú polovicu tela. Ak máte doma málo miesta, rozhodne nákup tohto druhu bradiel zvážte.

Bradlá môžu byť tiež súčasťou multifunkčných systémov, ako sú voľne stojace hrazdy alebo posilňovacie veže. Ak ste náruživí športovci, je potom dobré zvážiť, či sa vám predsa len neoplatí zakúpiť náčinie, s ktorým budete môcť posilňovať niekoľkými rôznymi spôsobmi.

Základňa

Základňa, na ktorej bradlá stoja, určuje ich stabilitu. Všeobecne platí, že čím je základňa širšia, tým sú bradlá stabilnejšie. To je obzvlášť dôležité, ak ide o oddelené bradlá, ktoré vďaka svojmu prevedeniu prirodzene tak stabilné nie sú. Základňa by mala mať gumové podloženie, aby sa bradlá pri cvičení nepodkĺzavali. Vždy je však vhodné pod bradlá zakúpiť ochrannú podložku.

Nastavenie výšky a vzdialenosti

Je tiež dobré zamerať sa na to, či možno polohu bradiel nejakým spôsobom upravovať, či už ide o ich výšku alebo vzdialenosť. Týmto spôsobom je možné nastaviť náročnosť cvikov. Vďaka nastaviteľnej výške a šírke bradiel bude môcť na tomto náčiní posilňovať viac ľudí.

Madlá a úchopy

Niektoré moderné bradlá majú penové úchopy pre väčšie pohodlie počas cvičenia, alebo dokonca polstrované opierky na chrbát a predlaktie. Klasická bradlá tieto prvky nemajú.
 

Teraz už určite viete, aký typ bradiel zvoliť: