Úvod > Všetko čo potrebuješ vedieť pri nákupe svojho prvého elektrobicykla. Napríklad elektrobicykel českej výroby, na splátky za 0% a s luxusným darčekom ZADARMO!

Všetko čo potrebuješ vedieť pri nákupe svojho prvého elektrobicykla. Napríklad elektrobicykel českej výroby, na splátky za 0% a s luxusným darčekom ZADARMO!

Všetko čo potrebuješ vedieť pri nákupe svojho prvého elektrobicykla. Napríklad elektrobicykel českej výroby, na splátky za 0% a s luxusným darčekom ZADARMO!

 

ELEKTROBICYKLE,

či už sa Vám to páči, alebo nie, sa Vďaka technologickým pokrokom ženú hrdo a nezadržiteľne dopredu. Vďaka skvelo integrovaným batériam, ľahším rámom a ponuke skvelých dizajnov ich dnes od klasických bicyklov v podstate nerozoznáš. E-bicykle už v súčasnosti predstavujú efektívny, ekologický a návykovo zábavný spôsob dopravy v mestách aj v prírode. Stali sa preto skvelou voľbou pre úplne všetky vekové a výkonnostné kategórie na kratšie aj dlhšie vzdialenosti. Preto sa neprajníkom (ktorí aj tak len závidia) môžeš vysmiať do tváre. A neboj, nebude to dlho trvať a aj ich niekde na svojich elektro-potulkách čoskoro stretneš s batériovým dopingom v ráme bicykla ;-)

Ako to funguje?

Na ovládaní bicyklov s elektrickou dopomocou nie je veľmi čo riešiť. Žiadna páčka navyše, len prehľadný displej a ovládací panel, kde si ľahko navolíš stupeň asistencie. Na displeji potom zistíš, ako veľmi je baterka vybitá, aký stupeň dopomoci práve používaš, a tiež info o aktuálnej rýchlosti a prejdenej vzdialenosti. Ak potrebuješ bicykel viesť vedľa seba, často narazíš na funkciu asistencia chôdze, ktorá bicykel zľahka poháňa tak, aby si sa s ním nemusel naťahovať.

Nastavenie rýchlostného limitu

Najvyššia zákonom povolená rýchlosť elektrobicykla je 25 km/h. Preto je maximálna rýchlosť každého elektrobicykla obmedzená práve na túto hodnotu. Aj tak ti niektoré značky dovolia nastaviť si limit vlastný (aj keď to oficiálne neodporúčajú). Akurát musíš počítať s tým, že z právneho hľadiska už to potom nie je bicykel a bez príslušných povolení s ním nesmieš na verejné komunikácie.



 

Z čoho mám na výber?


MESTSKÉ ELEKTROBICYKLE

ľahké dochádzanie do práce aj skvelá vzpruha pre seniorov

Každý mestský elektrobicykel poznáš podľa nízkej rámovej trubky, ktorá uľahčuje nástup. To je kľúčové obzvlášť ak sa musíš vysporiadať s nejakými pohybovými obmedzeniami, no využiješ ho aj ak sa dennodenne pohybuješ v mestskej premávke a zosadať a nasadať musíš pomaly na každej križovatke. Bicykel si teda pochvaľujú seniori, ktorým sa s elektrickou dopomocou ľahko jazdí, aj tí, čo dochádzajú za prácou alebo na nákupy. Mestské elektrobicykle sú navyše zvyčajne vybavené blatníkmi, štandardným osvetlením a nosičom, čo je do mesta ideálne. Najlepšie sa na nich jazdí na pevnom povrchu, no nie je problém vziať ich aj na poľnú cestu.

TREKINGOVÉ ELEKTROBICYKLE 

vyrazte na dlhšie výlety mestom i terénom

Obľúbené a ideálne pre všestranné využitie, trekingové (a tiež crossové) e-bicykle skvelo pôjdu po ceste a ľahšom teréne. Pretože sú ideálne pre cyklotrasy, môžeš s takýmto bicyklom ísť s rodinkou na výlet, poriadne si užiť víkendovú jazdu alebo zapracovať na kondičke. Veľkosť kolies je zvyčajne väčšia ako u mestských modelov a s dojazdom sú na tom trekingové elektrobicykle tiež lepšie. Niektoré sú od štartu vybavené nosičmi alebo blatníkmi, pravidlom to ale nie je. S trekingovým elektrobicyklom nie je problém vyraziť na dlhý výlet alebo sa pustiť do kardio tréningu, kedy vám elektrická dopomoc pomáha udržať tempo potrebné na dosiahnutie cieľovej tepovej frekvencie.

HORSKÉ ELEKTROBICYKLE

žiadny kopec ťa už nezastaví

Odolný MTB rám a výkonný motor ti pomôžu vyšliapať aj ten najstrmší kopec. Pri náročnej terénnej jazde pořebuješ dobré vyváženie a vďaka tomu motor a batériu nájdeš u prevažnej väčšiny ponúkaných bicyklov na stredovej osi a tyči rámu. Najnovšie modely sa už dokonca môžu chváliť batériami plne integrovanými do rámu, čo okrem iného dodáva bicyklu čistý, ničím nerušený dizajn. Práve horské modely zaznamenali ten najdynamickejší vývoj a s každým novým modelom kvalita a výkon len rastú. Čím ďalej tým viac sa zlepšuje aj systém využitia stupňov elektrickej asistencie, ktorého výhody sa zrovna na nerovnom teréne prejavia najlepšie.

 

Ako je to s dojazdom?

Z pohľadu zákazníka je dojazd tým najdôležitejším faktorom pri kúpe e-bicykla. Je to ale pravdupovediac trochu nespoľahlivý údaj, ktorý sa v reále bude líšiť v závislosti od hmotnosti cyklistov, profilu trate, stupňa asistencie, štýlu jazdy a ďalších špecifických faktorov. Preto ber uvedené hodnoty dojazdu len ako orientačné a skôr popremýšľaj o tom, kto a ako bude elektrobicykel využívať. Pre približnú predstavu o tom, ako ďaleko v rôznych situáciach dôjdeš, ponúkame nasledovné odhady reálneho dojazdu. Určujúcim údajom je výkon batérie vo watthodinách. Ak nebude takto uvedený priamo v popise, jednoducho ho vypočítaš vynásobením kapacity batérie v ampérhodinách s jej napätím (napr: 14 Ah x 36V = 504 Wh).

 

Pár slov k batériám

Bez dobrej batérie moc ďaleko nedôjdeš, a preto je tou najdrahšou súčasťou každého elektrobicykla. Záleží tiež na jej umiestnení. Pre vyváženie bicykla sú najlepšie batérie na rámovej či sedlovej trubke, obzvlášť potom ak sú priamo integrované do rámu. Ak ti záleží aj na nerušenom dizajne bicykla, integrované batérie sú jasnou voľbou. Lacnejšie a mestské modely elektrobicyklov majú batériu zabudovanú v nosiči nad zadným kolesom, čo síce nie je pre vyváženie úplne ideálne, ale zato máš batériu na dostupnom mieste a máš priestor na pripevnenie nosiča na fľašu.

Prevažná väčšina moderných elektrobicyklov používa batérie lítiové, pretože dlhšie vydržia a generujú viac energie ako ostatné batérie s rovnakou hmotnosťou. Tieto batérie však potrebujú pravidelne dobíjať, a to aj keď ich nepoužívaš, najmenej  raz za mesiac. Ako všetká elektronika sa musia skladovať v suchu a mimo dosahu priameho slnka.

Ako sa líšia typy elektromotorov?

Motor je hnacou silou tvojho e-biku a jeho umiestnenie má vplyv na celkové vyváženie bicykla aj na to, ako plynule sa elektrická dopomoc pri jazde prejaví. Motor môže byť buď na stredovej osi alebo v náboji zadného či predného kolesa. Nábojové motory majú tú nevýhodu, že nie sú priamo prepojené s pedálmi, takže nereagujú na kadenciu šliapania. Na druhú stranu ale pri zapnutí asistencie motor zaberie naplno nezávisle na tom, ako veľmi sa do pedálov opieraš. Aj s miernym šliapaním tak môžeš dosiahnuť maximálny výkon. Na strmé kopce ale radšej nábojový motor neber, mohol by sa totiž prehriať.

Elektropohon na prednom kolese
Predné nábojové motory
sú spravidla najlacnejšie a nájdeš ich pri mestských elektrobicykloch, ktoré sa nehodia do terénu. Pretože batéria je zvyčajne pripevnená na nosiči, predný motor zaisťuje dobré vyváženie. S týmto motorom radšej jazdite len na pevnom povrchu.



Elektropohon na zadnom kolese
Motor v zadnom náboji
zaistí lepší prenos krútiaceho momentu, takže v teréne nebude bicykel podklzovať. Vďaka lepšej manipulácii s predným kolesom môžete tiež bez obáv ísť do terénu. Nevýhodou môže byť väčšie zaťaženie zadnej časti bicykla, pretože tam sa nachádza motor i batéria. Avšak stále ide o obľúbený typ motora, ktorý nájdete aj v horských bicykloch.



Elektropohon v strede bicykla 
Z pohľadu vyváženia bicykla je stredový pohon ideálnou voľbou. Vďaka tomu, že motor je priamo prepojený s kľukami, reaguje bicykel na zvýšenie dopomoci takmer okamžite. Pocit z jazdy je potom oveľa autentickejší. Otáčky motora sú nastavené optimálne pre úspornejšiu jazdu a možné predĺženie dojazdu. Stredové motory sú zvyčajne súčasťou elektrobicyklov vyššej triedy.

Ako nájsť ten správny rám?

Všeobecná rada znie "vyberaj podľa toho, ako si vysoký". Každý je ale stavaný trochu inak - niekto má dlhšie nohy, niekto zase ruky a proporcie sú skrátka vždy trochu iné. Ide tu tiež o samotné prevedenie rámu - dnešné e-bicykle ponúkajú rámy dámske, MTB aj špeciálne s ultra nízkym nástupom pre seniorov. Potom sú tu bicykle skladacie. Preto je najlepšie vždy si bicykel vyskúšať naživo. Ak to nepôjde, môžeš sa riadiť informáciami v našom radcovi, kde si podľa svojej výšky a typu bicykla urobíš prehľad o tom, ktorý rám by ti najlepšie sadol. A keď budeš aj potom na vážkach, nie je problém akýkoľvek bicykel poslať na jednu z našich predajní (pokiaľ tam už nie je) a požiadať personál, aby ti ho zložil. Potom si vybraný bicykel vyskúšaš a nadobro sa uistíš, že je to to pravé.

znížený rám dámsky rám MTB rám (s integrovanou batériou)

 

Pár praktických rád na záver

Jazda v daždi - Aj keď má bicykel veľa elektrických súčiastok, žiadne NEBEZPEČENSTVO ti nehrozí. Všetky sú riadne zabezpečené tak, aby zniesli jazdu za dažďa. Problém by nastal, keby sa bicykel do vody ponoril, samotná jazda na bicykli však nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo.

Náhradná batéria - Ak sa chystáš na dlhší výlet a nemáš kde po ceste batériu dobiť, môžeš si so sebou jednoducho vziať jednu náhradnú. Ľahko sa zmestí do batohu a akonáhle sa pôvodná batéria vybije, stačí ju jednoducho vybrať a vymeniť za novú. Náhradné batérie ponúkame ku konkrétnym modelom, preto si vždy skontroluj, či je s tvojím bicyklom kompatibilná.

Údržba - Údržba klasických a elektrických bicyklov sa líši len minimálne. Pri elektrobicykloch neodporúčame používať vysokotlakové čističe, pretože by mohlo dôjsť k poškodeniu elektronických súčiastok. Pri skladovaní potom mysli na pravidelné dobíjanie batérie a jej umiestnenie na suchom a tienistom mieste.

Legislatíva - Zákon hovorí, že maximálna rýchlosť elektrobicykla nesmie prekročiť 25 km/h. Preto má každý e-bike továrne nastavený rýchlostný limit. Ak by sa ti ho podarilo obísť, vyrobil si z právneho hľadiska motobicykel či moped, ku ktorým potrebuješ vodičák.