Úvod > Ako si vybrať správnu činku?

Ako si vybrať správnu činku?

Aj keď sú činky na prvý pohľad jednoduchou posilňovacou pomôckou, veľakrát vás prekvapia svojou všestrannosťou! Obdivuhodné je tiež množstvo svalových skupín, ktoré s nimi môžete precvičiť. Pre správny tréning je ale potrebné nájsť aj tú správnu činku.

Ako si vybrať správnu činku?


Činky podľa typu

Podľa prevedenia môžeme činky rozdeliť do dvoch hlavných kategórií - na nakladacie činky a činky s pevne danou hmotnosťou. Ak máte doma málo miesta, určite je vhodnejšia činka nakladacia, na ktorej môžete pomocou kotúčov meniť záťaž. Kompletná sada činiek klasických predsa len potrebuje nejaký ten priestor - keď už nie profesionálne fitko, tak aspoň slušnú domácu posilňovňu .

  • Nakladacie činky - Vďaka možnosti upraviť hmotnosť činky pridávaním alebo uberaním závažia si vystačíte v podstate s jednou činkou, aj napriek tomu, že vaša výkonnosť postupom času stúpa. Tiež prídu vhod, ak sa nájde viac užívateľov v jednej domácnosti. Kotúče sú zvyčajne súčasťou sady, použiť ale môžete aj sady kúpené samostatne - len dbajte na to, aby sa zhodoval priemer hriadeľa s priemerom otvoru pri kotúči.
  • Univerzálne činky - Tieto činky majú pevne danú hmotnosť a tvar, čo sa môže prejaviť v ergonomickom prevedení alebo protisklzovom vrúbkovaní, ktoré zabezpečia lepší úchop.
  • Činky typu kettlebell - Ide o špecifické činky v tvare zvonu s rukoväťou hore. Sú skvelé pre silový tréning a ponúkajú širokú škálu využitia pre jednoručný aj obojručný úchop. Aj preto patria medzi tie najobľúbenejšie posilňovacie pomôcky.
  • Činky na aerobik - Ideálne tiež na behanie, fitbox a ďalšie športy - všade tam, kde pomôžu zvýšiť záťaž tréningu, ale zároveň vďaka kompaktnej veľkosti neprekážajú v pohybe. Sú ľahšie a menšie, aby vám bez problémov sadli do ruky.


Hmotnosť činky

Pri výbere správnej hmotnosti činky je nutné si najskôr ujasniť, za akým účelom vlastne cvičíte. Ťažšie činky sú dobré na budovanie svalovej hmoty, zatiaľ čo tie ľahšie svaly spevňujú a stabilizujú kĺby a šľachy. Všeobecne platí, že väčšia svalová plocha unesie aj väčšiu záťaž. Ak sa teda chcete zamerať na paže a ramená, používajte skôr menšie a stredné činky a tie väčšie si nechajte na posilňovanie chrbta, hrudníka a nôh.

Začiatočníci by samozrejme mali začínať s ľahšími činkami a postupne sa dopracovať k vyšším záťažiam. Dávajte si pozor - nadmerná záťaž svaly namáha a môže viesť aj k zraneniu.



Materiál

Činky sa môžu líšiť ako zložením výplne, tak materiálom povrchovej úpravy. Ako výplň sa zvyčajne používa cement, oceľ a odolné kovové zliatiny. Povrch už môže byť rôznorodejší - chróm , guma , plast alebo napríklad vinyl .

Pogumované činky tlmia nárazy pri dopade na zem a sú tak obľúbené hlavne v domácom prostredí. Zároveň toho veľa vydržia a znesú hrubšie zaobchádzanie, čo platí aj pre činky s oceľovou výplňou. Na druhej strane spektra máme cementové činky, ktoré sú cenovo výhodné, ale je potrebné sa k nim správať šetrnejšie. Tiež je dobré si pamätať, že s vyššou hmotnosťou cementovej činky zároveň rastie aj jej objem.


Činkové sady

Keď už sa rozhodnete pre kúpu celej činkovej sady, určite budete chcieť, aby činky mali podobné vlastnosti a samozrejme tiež rovnaký dizajn. Pri výbere vám pomôže rozdelenie do kategórií podľa materiálu a vlastností jednotlivých modelových radov:



Obojručné činky

Obojručné činky sú dôležitou súčasťou profesionálneho i domáceho posilňovania! Efektívne s nimi zapracujete najmä na hornej polovici tela, konkrétne bicepsoch, tricepsoch, ramenách a prsnom svalstve. Tréning je ale náročnejší ako s činkou jednoručnou. Pokiaľ s obojručkou ešte len začínate, mali by ste siahnuť po hmotnosti závažia okolo 15-20 kg. Okrem klasických vzpieračských činiek potom existujú zaujímavé moderné variácie.

  • Nakladací činkový set - Stará dobrá klasika! Ľahko zmeníte hmotnosť závažia a na pripevnenie kotúčov stačia jednoduché objímky. Najdôležitejšie je, aby sa priemer hriadeľa, ktorý používate, zhodoval s priemerom otvorov v kotúčoch.
  • Posilňovací vak s úchopmi - posilňovacie vaky sú čím ďalej tým obľúbenejšie a skvele sa na nich trénuje sila. Môžu byť naplniteľné alebo s danou hmotnosťou. Výhodou je, že ich môžete vziať aj von a posilňovať tak na čerstvom vzduchu. Zvyčajne majú hneď niekoľko možností úchopu a pohyb so záťažou je tak prirodzenejší a dynamickejší.
  • Vodný posilňovací vak - Funguje na podobnom princípe ako ostatné posilňovacie vaky, ale vďaka tekutine vnútri sa rozloženie záťaže neustále mení. Skvelé pre trénovanie sily a výbušnosti.
  • Činka v tvare baseballovej pálky - Rad činiek Clubbel vám pomôže kombinovať dynamické a silové cvičenie. Vďaka svojmu tvaru a dobrému úchopu vynikajú svojou všestrannosťou a celou škálou možných cvikov.

 

Prečítajte si o posilňovaní s činkami viac: